2 Jan 2015

#2015


بسم الله الرحمن الرحيم


Allah... berhabuknya blog nie.. Last post, bulan Julai lepas..
See.. Betapa sibuknya tuan punya belog ni.. =_=!

Pejam celik, kita dah berada tahun 2015. Tapi kalau mengikut kalendar Islam, kita dah lama menyambut tahun baru.

Tahun 2014, negara kita diuji dengan pelbagai ujian. Yang paling baru, banjir yang melanda di pantai timur, khususnya di negeri Kelate (negeri kelahiran ambo), Pahang, dan Terengganu yang mengalami banjir teruk.

Allah uji sebab Allah sayang kat hamba-hambaNya. Saya rasa tersentuh tengok photo2 yang diupdate di FB. Tambah-tambah bila dengar mangsa2 banjir ni mengucapkan redha.

Allah.. kalau saya di tempat mereka belum tentu saya ada kekuatan yang macam tu. :(

Sebenarnya saya agak sedih kerana tak dapat pulang ke Kelantan. Nak ubat rasa kesedihan tu, saya menelefon ibunda yang jauh di negeri cik siti wan kembang..

Kami bertukar khabar, bertukar ceghita, sekali-sekala saya melawak.. bonda saya terkekek ketawa.. Tengah-tengah perbualan, saya bagitau kat ibunda..

"Ma, oghe dah 24 dah tahun nie. Oghe dah tua ma..." (sambil buat bunyi menangis, sbb rasa dah tua.. hihi)

"Dah ada gewe ke belom? Boleh dah koho-koho cari tu.." (bonda saya mengekek ketawa)

Ok.. sekarang saya benar-benar rasa diri dah tua. Sebabnya masa saya belajar dulu, bonda saya tak pernah pun mengusik saya soal jodoh atau bab kahwin-kahwin ni. Bila ada bapa sedara or jiran-jiran mengusik, pasti bonda yang akan mencantas dulu usikan tu.

"Dia muda lagi.. Belajar dulu.. Jangan duk fikir sangat kahwin-kahwin ni.."

See.. sekarang siapa yang macam tak sabar2 nak menantu.. haha..

"Ma la tulung cari ke oghe. Oghe tak gheti. Ma cari je sapo2 hok ma raso molek, baik, cukup semayang." (jalan selamat nie.. hihi)

"Larh.. xdok ko tempat ngaji nun saen2. Ma nok cari mane gak kat kapung nie. Jupo hok molek, cukup semayang boleh doh tu."

See.. bonda saya siap bagi suggestion lagi. Ma, kalu oghe tu baik sekalipun, belom tentu oghe tu ditakdirkan dgn anok ma soghe nie.. hehe

Last sekali, saya bagitau kat bonda kesayangan saya, biarlah saya fokus dengan pengajian saya dulu buat sementara waktu ni. InsyaAllah, jodoh tu adola maghi bilo keno time dio.. Gelak je bonda saya..

Dulu bonda saya pernah cakap, dia macam risau kalau2 saya susah nak cari calon sebab riak muka saya ni. Katanya muka saya kat luar bekeng. Nanti lelaki takut nak dekat. Haha yang ini lawak. (kalo senyum 24 jam kang lain pulak jadinya.. hehe)

Risau bebenor bonda saya tu. Saya steady je. Entah saya masih berada di alam ini entah tidak. Siapa tahu kan? Ajal sama juga dengan jodoh, kita tak tahu bila. Yang ini lebih merisaukan.. (TT_TT)

Ok. Tak nak cite pasal azam. Sebab haritu dah pasang azam dah. And opkosla siir(rahsia).. ^_^

Sejak sambung study ni serius malas nak buka belog. Tak dan.. Jadi beginilah jadinya.. InsyaAllah, kalau ade kesempatan dan masa, saya akan kembali menulis (entah ada orang baca entah tidak ^O^)..

SELAMAT MAJU JAYA SEMUA. SEMOGA TAHUN INI LEBIH BAIK DARI TAHUN2 SEBELUMNYA. Maassalamah! 

#musafirCintaIlahi


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

No comments:

Post a Comment

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.