28 Sep 2010

Tak sangka dapat Award!!!.^^

3 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t dan selamat petang pada semua pengunjung..Hari ni adalah hari yang agak muram bagiku. Semuanya kerana proposal ditolak mentah-mentah, mungkin disebabkan perancangan yang kurang matang dan kurang efektif. Kerja lain banyak lagi yg bertimbun. heeee..bibir pun tak mahu senyum pada diri sendiri.=.=


Tapi mood muram tu mula bertukar bila laman blog ini dibuka..Mata saya menjeling-jeling di chatbox jika ade shbt2 baru brkunjung ke sini..Then, mata saya tertancap pada satu pengunjung "anak umi" yang mnyuruh saya mengambil award di blognyer..saya menggaru kepala(tnda kurang faham dgn maksud ayatnya)..apalagi pgi la lihat..rupe2nye "anak umi" tu ade mnyediakn award2 utk blogger2..xtau mcmne nilaiannya..tapi yg pasti blog sya ade tercatat dlm salah satu award tu..nak tengok?? ni awardnya!!

25 Sep 2010

Kisah Isteri Buat Nasi Kangkang

8 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera pada semua..Tengahari tadi, ketika tenggelam dalam kesibukan kerja yang melambak campur dengan test+quiz+report n laen2,  terjumpa satu artikel yg sudah lame tersimpan dlm folder laptop nie..Artikel ni mungkin sudah lame, mungkin ade yg dah tahu dan mungkin ade yang belum lagi...jadi sy post je kat ruangan ini utk kita jadikan ia sebagai ibrah..

*****

Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya merasa terlalu seronok. 'Eh, makin kurus nampak. Diet ke?' kata saya setelah mempersilakannya duduk.

'Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja.Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi tinggal tulang,' balas Arifin. 'Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,' Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja  muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan. 'Orang rumah saya sakitlah, ustaz', kata Arifin.

23 Sep 2010

Aku Rindukan Wajah Itu

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Assalamualaikum w.b.t dan salam terindah kulafazkan buat semua sahabat2 seperjuangan dan pengungjung2 blog nie..Puasa enam dah habis belum??Pada yang belum start, masih ada masa lagi nak puasa. Pada yang dah start puasa enam, alhamdulillah..Insya'allah, mudah-mudahan puasa kita mndpat keberkatan dariNya. 


Petang semalam fikiranku melayang ke arah sebuah memori tatkala mendengar sebuah lagu..Memori bersama 'dia' yang amat indah..Sebuah pertemuan yang dirancang oleh Yang MAHA HEBAT!!Saat itu jugalah jari-jariku pantas menari di dada keyboard mencoret sesuatu di ruangan blog ini. Sekarang kumenyambung coretan yg sudah terluah pada petang semalam..Khas untukmu sahabatku..

21 Sep 2010

Cinta Kita..Cinta Perjuangan

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



“Enti menangis..?”

“Untuk apa ana menangis, bukankah akh selalu pesan, jangan menangis kerana manusia.”

“Habis, mata enti berair?”

“Mata ana masuk habuk. Kebelakangan ni, selalu sangat mata ana ni berair.” Aku tersenyum.

Alasan ni dah lapuk sebenarnya, seingat aku semasa aku berumur 7 tahun, aku sudah tidak percaya alasan ‘masuk habuk’ yang menyebabkan mata seseorang berair. Filem-filem Melayu yang mengajar aku.

“Ana tahu enti menangis..”

“Tidak…!! Tak faham-faham ke?!” Dia tiba-tiba membentak.

“Oklah.. oklah.. mata enti masuk habuk. Ginilah, kapal terbang akan bertolak besok pukul 7.00 petang. Kalau enti nak hantar pun hantarlah. Kalau tak nak pun, kapal terbang tu tetap akan bertolak. Ana pergi cuma 2 tahun, tak lama..”

14 Sep 2010

Tudung Labuh+Akhlak Buruk

6 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalamualaikum w.b.t dan salam perjuangan buat sahabat2 serta seluruh khalifah yang menghuni di bumi pinjaman Allah. Semoga cinta dan kasihNya bisa menyuntik semangat perjuangan ke dalam diri kita.

Alhamdulillah...........hari ini sudah masuk 5 syawal, bermakna sudah 5 hari Ramadhan pergi dan 5 hari kita mensyukuri kedatangan Syawal. Tapi tulisan saya pada kali ini bukan mahu menyentuh tentang keduanya. Cuma ingin berkongsi dengan sahabat perkara yang meyesakkan dada dan mengilukan urat-urat sendi saya.

Cukup sedih bila masih ada manusia mempertikaikan tudung labuh+akhlak buruk. Sebelum saya mengulas lebih lanjut, marilah sama-sama beristighfar kepadaNya. Saya ingin mengajak semua menghayati syariat penutupan aurat dalam surah al-Ahzab ayat 59,

"Wahai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

11 Sep 2010

Coret-coret Aidilfitri

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t dan salam lebaran pada sahabat taulan dan pengunjung semua. Macam mana dengan sambutan aidilfitri? Pastinya meriah sekali..Saya yakin kemeriahan di pagi syawal masih terasa meski hari ini sudah masuk 2 syawal. Bak kata kakak saya yang berada di johor "Orang johor raye sebulan". Ye ke??Saya pun xtau, kenalah tanye org johor. Kalau kat tempat saya, org beraya juz hari raye pertama dan raye kedua. Lepas pada tu dah tak dapat duit raya..hehe

Hari raya tahun ni, agak meriah daripada tahun2 yang lepas. Mungkin bilangan ahli keluarga yang semakin bertambah. Rumah xpayah cakap la, memang sesak dengan hantunya..eh, silap bukan hantu..menantu, dengan cucunya. Jenuh nak melayan. Teringat waktu last berbuke puasa. Meriah satu kampung!Tu pun ada lagi yang belum sampai kat rumah.



Malam raya tu, abag2ku dan abang2 iparku dengan kreatifnya melaksanakan program yang mereka dah lama rancangkan, iaitu barbeque. Memang seronok bila ramai-ramai. Terasa hubungan ukhwah itu kuat.

9 Sep 2010

Ramadhan Pergi, Syawal Muncul Lagi

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


RAMADHAN..M0gA KiTA BeRsuA
LaGi Di TaHuN AkaN DaTanG

Assalamualaikum w.b.t dan salam terindah buat sahabat2 dan pengunjung blog ini. Alhamdulillah, hari ni merupakan hari yg terakhir kita menjalani ibadah puasa. Hanya beberapa jam saja lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Mungkin untuk sekejap cuma, atau mungkin untuk selama-lamanya. Beruntunglah kepada siapa yang memperoleh keampunan dariNya dan rugilah kepada siapa yang tidak beroleh manfaat dariNya. Yang pasti Ramadhan tetap jua pergi. Mudah-mudahan kita masih diberikan kesempatan untuk bertemu lagi Ramadhan di tahun hadapan. Insya'Allah,,

Tidak banyak yang ingin saya coretkan disini, memandangkan kesihatan yang kurang baik. Saya mengambil kesempatan ini, untuk memohon maaf kepada sesiapa saja sama ada yang mengenali diri ini atau tidak. Pada yang mengenali diri ini, saya pinta maaf jika terdapat kekurangan diri sepanjang persahabatan kita. Semoga cahaya Aidilfitri menautkan lagi kasih sayang di antara kita. Akhir kata, SALAM LEBARAN buat semua,,