16 Dec 2012

Memori Zaman Comot

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Semalam saya terpanggil untuk melihat group MRSM saya semasa di tingkatan 1 hingga 3 yang sangat jarang saya bukak. Lama benar rasanya, hampir 6 tahun saya meninggalkan MRSM itu. Saya mencari semula kenalan saya dan ramai yang tak kenal kerana mungkin semuanya sudah besar panjang. Maklumlah, last sekali jumpe mase umo 15 tahun dulu.

Alhamdulillah, saya tengok ada yang dah berkahwin kerana bukan senang untuk mengambil jalan berkahwin di waktu usia yang muda ini. Tahniah pada kedua pasangan. Selepas melihat post-post di group tu, kenangan-kenangan saya semasa di sana datang satu persatu. Bila teringat balik, rasa malu sendiri. Kerana saya rasa macam lucu zaman muda-muda dulu, kata orang "tak matured".

Tetiba saya tertanya-tanya apa ye jadi dengan orang yang selalu buat saya menangis dulu? Dielah classmate saya yang agak nakal. Suka mengusik orang perempuan. Tak tahula kenapa masa tu, air mata ni murah je mengalir, dahla depan-depan orang. Ya Allah, bila imbas saat tu, malunya rasa.

Mase zaman comot-comot dulu, saya ni diam je dalam kelas. Muka bengis, sampai orang nak tegur pun takut. Masih saya ingat yang saya pernah marahkan seorang lelaki kerana dia mengacau waktu study saya. Dia sibuk gosipkan saya dengan si fulan, dan seperti biasa, saya biasanya tidak layan dengan usikan orang. Saya lebih suka diam membatu(sebenarnya saya malu). Tapi malam tu terluah juga amarah..yang lucunya lepas tu orang tu diam terus. Dah tak berani nak gosipkan saya lagi. hehe

 Oh, baru saya teringat yang dulu saya belajar silat. Tapi tak pernah menang bile pergi bertanding. Ada seorang sahabat saya ni hebat pencak silatnya, ternyata memang kehebatannya diperakui di medan pertandingan. Masih saya ingat, yang kami semua berjanji untuk berjumpa lagi di medan silat bila sudah naik ke tingkatan 4 dan 5. Namun, keadaan membuatkan saya mengundurkan diri dari dunia persilatan.

Tapi ini semua kenangan. Cuma yang sedihnya, baru saya perasan kenangan-kenangan di sana hanyalah satu memori yang biasa. Mungkin masa tu belum tahu matlamat hidup yang sebenar. Banyak main-main dan suka ria. Rupanya bumi Allah ni luas lagi yang saya sangkakan kehidupan saya di sana dulu sudah cukup luas. Saya rindu kepada kenangan dulu, tetapi saya tidak mahu kembali pada kenangan itu. Cukuplah ianya tersimpan di dalam kotak memori.

Saya doakan semoga kawan-kawan saya bertemu jalan yang benar dan menyusuri jalan syariatNya. Semoga hidayah Allah menyentuh hati kami semua. Kita boleh memilih untuk menjadi seorang muslim yang bagaimana pada hari ini, jadi pilihlah untuk menjadi muslim mukmin yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT. Jika kita memilih jalan fasik, sudah tentulah kita yang akan rugi, Allah tidak rugi sedikitpun.


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

17 Nov 2012

PALESTIN dan Kita

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Selawat dan salam buat junjungan besar, penghulu segala nabi, Nabi Muhammad S.A. W., ahli keluarga baginda s.a.w., para sahabat Nabi s.a.w. yang setia, dan para pejuang agama Allah sama ada yang masih berjuang mahupun sudah menemuiNya.

Al fatihah buat Asy Syahid  Ahmad Al-Ja'bary, Ketua Umum Briged Izzuddin Al-Qassam yang telah mengikuti jejak langkah assyahidin Palestin, Syeikh Ahmad Yassin,  Dr. Abdel Aziz Ali Abdulmajid al-Rantissi dan lain-lain. Assyahid Ahmad al-Ja’bary telah syahid pada 14 November 2012, Rabu kerana dibunuh oleh rejim zionis Israel melalui serangan udara. 

Keadaan di Gaza, Palestin sekarang

 Menurut laman web Haluan Malaysia  , Tentera pengganas rejim Zionis telah melancarkan lebih 300 butir roket dari udara, laut dan darat ke bumi Gaza. Sehingga kini, 23 warga Gaza terbunuh manakala hampir 200 lagi tercedera.Asy syahid Ahmad Al Ja’bary terkorban bersama anaknya apabila kereta yang sedang mereka naiki menjadi sasaran serangan roket pasukan perisikan Shin Bet.
 Kediaman Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh, turut menjadi sasaran serangan roket pada jam 7.00 malam tadi waktu tempatan. Alhamdulillah beliau dan keluarga terselamat.Pejuang-pejuang Palestin bertindak balas dengan melancarkan 40 serangan roket ke bandar-bandar Zionis, termasuk di Tel Aviv. Rejim Zionis dilaporkan telah membunyikan siren peringatan kepada penduduknya untuk bersiap siaga. Sehingga kini pesawat tanpa pilot (drones) Zionis dan jet pejuang mereka masih terbang mengelilingi ruang udara wilayah Gaza.

Kita, umat Islam di Malaysia. Apakah tindakan kita?

Bertindaklah mengikut kemampuan masing-masing. Antara tindakan yang boleh dilakukan oleh kita:
  1. Pergi ke medan jihad di Palestin, jika berkemampuan, ada cara dan punya keikhlasan. Bantuan boleh diberikan sama ada dengan menghantar bantuan kemanusiaan, perubatan atau lain-lain bantuan fizikal yang lebih besar impaknya.
  2. Jika tidak mampu untuk turun ke medan tersebut, sumbanglah bantuan-bantuan seperti pakaian, makanan dan lain-lain menerusi badan-badan yang dipercayai. Antaranya,Aqsa Syarif  , Haluan Palestin  , dan AMAN Palestin .
  3. Jika tidak mampu untuk kedua-dua bantuan di atas, dan termasuk juga mereka yang mampu untuk menghulurkan kedua-dua bantuan di atas, kita masih boleh menghadiahkan doa untuk keselamatan rakyat Palestin, Syria, Rohingya, Patani dan walau di mana jua umat Islam berada. Anda boleh membaca doa  :-
a-    Qunut Nazilah dalam setiap solat fardhu, dibenarkan untuk memegang kertas doa semasa qunut tersebut kerana tentunya sukar untuk menghafalnya. Itu tidak membatalkan solat dalam semua mazhab termasuk mazhab Syafie kerana anda tidak bergerak besar berturut-turut sebanyak tiga kali. Hanya angkat sekali kertas doa, berhenti sebentar kerana membaca, kemudian terus turun sujud, tiada berturut-turut.


b-    Doa semasa sujud dalam setiap solat. Ia lebih maqbul berdasarkan nas yang sohih.
c-    Khatib bacalah doa untuk Palestin di hujung khutbah Jumaat.
d-   Doa sewaktu berbuka puasa.
e-   Doa selepas azan dan banyak lagi waktu doa maqbul.

4.  Selain itu, kita boleh melakukan solat hajat dan puasa yang diniatkan khusus untuk rakyat Palestin, Syria, Patani, Rohingya dan semua umat Islam yang sedang ditindas.

5. Menyertai demonstrasi aman. Walaubagaimanapun, harus difahami,sebaik-baik demonstrasi adalah mendidik umat Islam terutama pemuda Islam untuk bersolat subuh berjamaah di surau-surau dan masjid-masjid. Hal ini kerana kita tidak akan mampu menewaskan zionis Israel dan musuh-musuh Islam yang lan jika tanpa bantuan daripada Allah.Ambillah pengajaran daripada sirah-sirah peperangan Rasulullah S.A.W. bersama para sahabat yang akrab dengan Allah, lalu Allah kurniakan kemenangan pada mereka.

6. Boikot barangan yang menyumbang kepada rejim Zionis dan sekutunya. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata berkenaan boikot tersebut di Qatar pada 8 Oktober 2001, yang  sebahagiannya berbunyi,
“Wahai kaum Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia, memboikot produk-produk buatan Israel dan Amerika adalah kewajipan bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia. Setiap ringgit yang kita bayarkan untuk sebotol Coca-Cola misalnya, akan menjadi sebutir peluru di dalam senjata orang-orang Amerika atau Israel yang akan diacu ke arah kita. Kita telah menyumbangkan wang kita setiap hari kepada McDonalds, KFC, Burger King dsb, tanpa memikirkan ke mana wang itu akan dibelanjakan… hingga akhir ucapan “
7. Menulis di blog masing-masing dan “share” gambar dan status berkaitan Palestin di Facebook.

8. Ceramah atau berucap di speaker corner yang disediakan pihak universiti masing-masing. Ataupun sekurang-kurangnya menghadiri ceramah atau speaker corner berkenaan isu Palestin dan isu umat Islam yang lain.

Walau dengan cara apa sekalipun, berikanlah bantuan kepada saudara seislam kita di Palestin, Syria, Rohingya, patani dan walau di mana umat Islam itu berada. Moga dengan bantuan yang kita hulurkan (walaupun hakikatnya Allah juga yang memberi izin dan kudrat untuk kita bantu mereka), Allah menerima segala bantuan tersebut sebagai amal soleh kita.

Akhir kalam, Palestin bukan hanya isu rakyat Palestin, ia merupakan isu yang wajib diambil berat oleh semua yang beragama Islam. Untuk makluman,  Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) GAMIS akan menganjurkan demontrasi besar-besaran membantah kezaliman Israel terhadap Ghazzah pada 23 November 2012. Update berkenaan demonstrasi tersebut akan diberitahu kemudian. Kepada shabat-sahabat yang berkelapangan, mohon turun bersama-sama menunjukkan solidariti kita mengecam rejim zionis la'natullah.

Sumber: 

Maznah binti Osman
Naib Presiden 2 merangkap Pengerusi HEWI PMIUTM
Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia
2.17 pagi 


Mukabuku

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

10 Nov 2012

Perjuangan Umat Islam di Pattani

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Hmm..hari ni saya mencari-cari info-info berkenaan dengan Pattani. Sebenarnya sudah lama ada seorang sahabat ni sering beritahu tentang Pattani. Namun dek atas kesedaran yang kurang, dan tidak tahu sangat tentang Pattani yang bukan di dalam list negeri Malaysia,saya hanya mengikuti jarang-jarang perkembangannya.

Allah, setelah terbaca sejarah Pattani, hati jadi sedih. Iya, bagaimana saya mengaku sebagai orang Islam tetapi saudara seisalam saya, amat dekat dengan saya yang sedang berjuang demi mempertahankan agama Allah ini, tidak pernah saya cakna tentang mereka. Apatah lagi di bumi jauh nun di Syria.. Palestin..


Allah, tersentak saya seketika tatkala membaca serangkap kata-kata yang saya jumpa di laman web;

Rata-rata umat Islam hari ini melihat perjuangan di Selatan Thai lebih kepada menyelamatkan bangsa Melayu Pattani atas tiket nasionalisme. Oleh sebab itu, hilang rasa kebersamaan untuk berjuang membebaskan Pattani bersama-sama para mujahidin di sana. Lalu mereka mengambil sikap seperti enau dalam belukar, masing-masing melepaskan pucuk sendiri. Sedarlah umat Islam sekalian! Pergolakan di Selatan Thai adalah isu umat. Saudara kita di sana sedang berjuang menentang golongan yang mahu menukar agama mereka. Barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil peduli urusan kaum muslimin, maka dia bukan dari golongan mereka. Tidakkah kita gerun mengenangkan sepotong hadis baginda ini?
Sebenarnya kita bukan tidak tahu, tapi kurang sedar yang mereka juga saudara kita. Jadi sekarang kita cubalah ambil tahu. Memang isu Pattani kurang digembar-gemburkan di media massa berbanding isu syria dan palestin. Tetapi mereka semua saudara kita, Jadi, kitalah yang mengambil peranan untuk menyebarkan perkembangan isu-isu yang melibatkan saudara kita. Kat sini saya sertakan beberapa info berkenaan dengan Pattani.

KRONOLOGI PERISTIWA PENTING :
28 April 2004- Kampung Krisek ( Kre Se ), Pattani, sekitar 106 orang remaja dan pemuda Muslim menjadi sasaran bedilan peluru. Mereka dituduh melakukan serangan ke atas pos-pos keamanan pihak keselamatan Thai menggunakan senjata tajam

24 Oktober 2004 (bulan Ramadhan)- Tragedi Tak Bai, 85 orang terbunuh akibat sesak nafas kerana ditindan beramai-ramai di dalam trak askar.

2008 – Shukri, iaitu seorang penjaga masjid Hidayatul Muslimin, Narathiwat dibunuh.

30 Januari 2009- Imam Awang Karim ditembak ketika menaiki tangga masjid untuk melaungkan azan solat jumaat. Arwah pernah ditangkap dan dipenjarakan diatas tuduhan-tuduhan palsu tetapi dibebaskan setelah berjaya dibuktikan tidak bersalah.

1 Jun 2009- 11 orang jemaah yang sedang solat Isyak di Masjid Al-Furqan, Narathiwat dibunuh secara kejam.

2009 – Ismail b. Che Lah (62 tahun), imam yang telah ditembak di hadapan kedainya.

24 Disember 2009- Manaf @ Mat Romin (44 tahun) dibunuh semasa dalam perjalanan ke masjid Hidayatul Muslimin, Narathiwat untuk mengimami solat Jumaat. Arwah meninggalkan seorang janda, Ayusah bt Lokman (38 tahun) dan 5 orang anak.

29 Disember 2009- Talib,48 tahun dari Kampung Slow, Mkm Resak, Narathiwat ditembak selepas solat isyak di hadapan rumahnya. Arwah meninggalkan seorang janda dan tiga orang anak yang masih bersekolah.

10 Februari 2010- Fauzee Y'Tok,39 tahun dari daerah Thanto,Yala diserang secara mengejut ketika sedang memandu keretanya. Dia ditembak di leher menyebabkan kenderaannya kemalangan.

24 Januari 2010- Haji Kosim b. Haji Mat Sum, imam yang juga guru qiraat ditembak di hadapan rumahnya di Kampung Latoh, daerah Kolam, Wilayah Pattani semasa hendak menghadiri kenduri arwah seorang bilal yang ditembak 2 hari sebelumnya. Arwah meninggalkan seorang janda yang sarat mengandung dan 5 orang anak kecil.

15 Februari 2010- Che’ Max Ha’yae (50 tahun) dan anak perempuannya bernama Bardatee Laboor (25 tahun) dari Kampung Kucing Lepas, M.4, T.Chalem, D.Ra’nge, Wilayah Narathiwat. ditembak ketika sedang menorah getah. Pada petang hari yang sama juga Abdullatih Banyok Kasih (35 tahun) telah di tembak semasa mengumpulkan getah beku. Sebelum ini suami Bardatee Laboor telah dibunuh menyebabkan dua orang anaknya yang berumur 3 tahun dan 14 bulan menjadi yatim piatu.

5 April 2010- 6 orang pelajar dan seorang tukang masak Resroran Warisan ditangkap atas tuduhan terlibat dalam aktiviti pengeboman semenjak tahun 2004 sehingga kini. Tuduhan tersebut masih belum ada sebarang apa-apa bukti.

19 Mei 2010 - Seramai 300 orang askar telah bertempur dengan 6 orang kampung di Kg Slow, Narathiwat selama 7 jam bermula dari 11 pagi hingga 6 petang. Dua orang kampung telah meninggal iaitu Ibrahim Semae (26 tahun) dan Abdi Jeeyerae (umur 28 tahun).Arwah Ibrahim Semae meninggalkan seorang isteri iaitu Rohimah Semae (23 tahun) manakala arwah Abdi Jeeyerae meninggalkan seorang isteri iaitu Sakiroh Sixutae (31 tahun) dan seorang anak Mustakin Jeeyerae (4 tahun).

30 Mei 2010 - Sulaiman Naesa (25 tahun) telah mati ketika dalam tahanan di Kem Ingkhayutabarihan M.Bothong D.Nongcik W.Pattani. Arwah didakwa telah membunuh diri namun bukti-bukti jelas menunjukkan yang arwah telah diseksa sehingga mati.

6 Jun 2010 - Daramae Da’kek (51 tahun) telah ditembak di bahagian leher ketika menaiki motosikal sewaktu pulang dari menziarahi anaknya di Maahad Tarbiyatulwatan Melayu Bangkok, Daerah Meang Jala. Arwah merupakan seorang guru di Ma’had Al Falah Al Islami, juga bekas guru Ma’had Bi’that Ad-Diniyah Yala. Arwah meninggal dunia sewaktu menjalani pembedahan akibat pendarahan serius. Arwah meninggalkan seorang isteri dan 7 orang anak.

MENGAPA MEREKA BERJUANG?

# Pertama, Bahasa Melayu tidak dibenarkan menjadi bahasa pengantar disekolah-sekolah sehinggakan nama-nama tempat pun diubah. Contohnya, Menara menjadi Narathiwat, Tebing menjadi Taling Can dan langgar menjadi ruk. Selatan Thailand terdiri dari 5 buah negeri yang besar iaitu Pattani, Yala, Narathiwat, Songkhla dan Setun. Majoriti penduduk di wilayah ini adalah berbangsa Melayu yang beragama Islam. Secara etnik atau budaya, warga dikelima-lima buah negeri ini lebih dekat kepada Melayu daripada Siam ( Thailand ). Oleh sebab itu mereka lebih selesa berbahasa melayu.

# Kedua, Mata pelajaran Sejarah Pattani dan Muslim Pattani tidak dibenarkan diajar disekolah-sekolah kebangsaan milik pemerintah, bahkan juga sekolah-sekolah swasta. Ia bertujuan agar anak-anak ini tidak tahu sejarah sebenar Pattani. Bagi pemerintah, Pattani bukan negeri Melayu, tetapi sebahagian daripada Thailand.

# Ketiga, Umat Islam dipaksa berbicara bahasa Siam. mereka tidak dibenarkan menggunakan bahasa Melayu.

# Keempat, nama mereka terpaksa ditukar menjadi nama Siam jika ingin bekerja di pejabat-pejabat kerajaan termasuk di Selatan Thailand sendiri. Nama seperti Ahmad, Yusuf, Abdul Kadir dan yang berunsur Islam dilarang jika ingin bekerja dengan kerajaan.

# Kelima, Siam bukan sahaja menjajah, tetapi mereka juga berusaha mem"buddha"kan orang-orang Melayu di Patani. Disinilah letakknya titik temu perjuang masyarakat Patani dengan umat Islam seluruh dunia.

(Sabda Nabi Muhammad s.a.w)
Barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil peduli urusan kaum muslimin, maka dia bukan dari golongan mereka.
Ya Allah, selamtkanlah saudara2ku di sana..
-musafir.cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

7 Nov 2012

Become a Teacher (:

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

comel kan budak-budak tadika seri al amin (:
Alhamdulillah, saya telah dipanggil untuk berkhidmat sebagai guru tadika untuk sementara waktu di Tadika Seri Al Amin, Bandar Seri Putra, Selangor. Tadika ini menempatkan budak yang lingkungan umur 4-6 tahun. Walaupun gaji yang ditawarkan itu tidak banyak, namun apa yang lagi penting saya berpeluang menjadi pendidik untuk si cilik yang bakal menggantikan generasi akan datang.

Mungkin bagi sesetengah pihak ade yang mengatakan, "alah, cikgu tadika ja?". Tetapi pembelajaran dari awal tu la yang penting. Dengan memiliki ijazah sains kimia, mungkin ditertawakan orang dengan menjadi guru tadika, tetapi itu tak menjadi masalah pada saya sebab mulut orang biarlah.

Kalau diikutkan dari awal lagi saya ingin menjadi seorang murabbi, pendidik. Tetapi rezeki saya tidak ke arah itu semasa pengajian. Namun, sekarang setelah tamat ijazah pertama,saya tetap cuba mencari peluang untuk menjadi guru meskipun pada awalnya terpaksa menjadi guru ganti atau tadika.

Saya berharap agar KPLI/DPLI akan dibuka lagi pada tahun 2013. Kerana ianya merupakan salah satu peluang yang saya ada untuk memasuki skop pendidikan. Buat masa ini, saya akan cuba mencari sebanyak mungkin pengalaman sebagai seorang guru untuk memudahkan proses pengajaran di lain masa kelak. Kerana bagi saya, prospek seorang guru amat penting dan tanggungjawabnya juga besar dalam memberi didikan yang dapat memanusiakan insan selaras dengan syariat.

Semoga Allah membuka laluan rezeki untuk saya berada dalam dunia pendidikan. Tolong doakan sekali ye. ^_^,

tidak sabar mahu ketemu si cilik
-musafir.cinta.ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

6 Nov 2012

مُشْتَاقُوْنَ !

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


Rindu sama empunya kasut!
Rindu untuk sama-sama meletak kasut disitu!
Rindu sama tempat kasut itu melangkah!

Biar sejauh mana kaki ini melangkah,
Asal langkah itu mendekatkan diriku denganMu (:

Pimpinlah langkahku wahai al-Wadud!
-musafir.cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

3 Nov 2012

Seindah Bidadari

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


Dalam kesamaran cahaya yang memancar
Terlihat olehku kelibat seseorang
Raut wajahnya tenang, senyum yang mekar
Menarik perhatianku untuk memandang.

Kuhalusi kelibat itu dengan teliti
Mahu mengetahui siapa gerangannya
Namun cebisan kain diselit rapi
Menutup sebahagian rupa wajahnya.

Kuberanikan diri untuk menghampiri
Menghulurkan salam perkenalkan diri
Disambut baik kedatanganku ini
Satu pelukan darinya menawan hati ini.

Sopan sungguh bait bicaranya
Indah sungguh budi hatinya
Cantik sungguh adab pekertinya
Membuatkan hatiku tertanya-tanya.

Siapakah dia?

Bertemu mata sebentar cuma
Dengan lembut mengakhiri kata
Biarpun hanya sekejap saja
Kata-katanya berbekas di segenap jiwa.

Dari jauh ku pandang sosoknya 
Makin menghilang ditelan jarak
Ku ingin menjadi muslimah sepertinya
Tekad semangat langkah ku korak.


siapakah dia, seindah bidadari?
-musafir cinta ilahi-


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

31 Oct 2012

Fikir-fikirlah Teman

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم



Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !


sumber : Mukabuku

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

29 Oct 2012

13 Tips Perkahwinan daripada Ustaz Azhar Idrus.. 。◕‿◕。

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

keluarga sakinah, mawaddah wa rahmah

1. KETIKA MENCARI CALON : 
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR :
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH : 
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN :
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana mensia-siiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA : 
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA : 
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG : 
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK : 
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK : 
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM :
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11. KETIKA EKONOMI BERKEMBANG :
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI :
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI : 
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.


  Photobucket _______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

25 Oct 2012

Jangan Jadi Orang Tidak Sabar

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Jangan jadi orang tidak sabar
Terus bersabar tetapkan bersabar
Sabar itu sebahagian iman 
Jadikan ia satu amalan

Awan tidak sntiasa mendung
Langit yang cerah pasti akan datang
Ombak tidak sentiasa menggulung
Menghempas bahtera di laut
Kadangkala tenang mendamaikan
Hati yangg rawan..

Begitulah satu gambaran 
Orang yang diduga dalam kehidupan
Pastinya kan tiba kemudahan 
Ganjaran iman disisi Tuhan 

Kata pujangga orang yang bersabar
Umpama sang pahlawan
Gagah berani dia digeruni
Berkorban rela mati


Sabar itu indah
Bersabarlah wahai hamba ALLAH
-musafir.cinta.Ilahi-

p/s:- Lagu ini diperkenalkan oleh seorang sahabat (:

Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

24 Oct 2012

Sangkaan 'Mereka'

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Ya Allah,
Hamba ini penuh dengan dosa,
Di mata mereka hambaMu ini disangka baik,
Bagus akhlaknya, kurang cacat celanya,
Namun hanya Kau yang Maha Mengetahu segalanya.

Ya Allah,
Tatkala hambaMu ini memberi nasihat,
Mereka menyangkakan diri ini bagus,
Sedangkan hambaMu ini yang paling memerlukan nasihat,
Hamba inilah yang selalu menagih ampunan dariMu.

Ya Allah,
HambaMu ini hanya manusia yang sangat lemah imannya,
Di kaca mata mereka pakaian menjadi ukuran keimanan,
Hanya pandanganMu yang benar belaka,
Aku jadi malu menyarung pakaian keimanan di hadapanMu.

Ya Allah,
Apabila mendengar sangkaan baik mereka,
Diri ini menjadi takut dan bimbang,
Mereka menyangka kita hebat dan baik,
Tetapi hakikatnya disisiMu belum tentu.

Ya Allah,
Ampunilah daku atas sangkaan baik mereka,
Jadikanlah daku lebih baik dari sangkaan mereka,
Yang terbaik di mata mereka belum tentu terbaik di sisiMu,
Tetapi yang terbaik disisiMu, itulah segala-gala.

Kalau mahu dikira dosa-dosa yang ada, belum tentu pasir di pantai itu mencukupi
-musafir.cinta.Ilahi-


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

28 Sep 2012

MULIAKAN DIRIMU DENGAN TAQWA SETANDING MUTIARA ZABARJAD

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Saya share perkongsian ni dari blog seorang shbt. Saya rasa post ini memang sesuai untuk kaum muslimah. Semoga kita dapat menandingi Mutiara Zabarjad

MULIAKAN DIRIMU DENGAN TAQWA SETANDING MUTIARA ZABARJAD,,

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah."

Ramai manusia menisbahkan kemulian wanita pada kecantikan semata-mata.
Ada juga yang menisbahkan kemuliaan mereka pada kekayaan, dan tidak kurang juga pada keturunan.
Tetapi ini semua adalah penilaian oleh insan yang buta mata hatinya.

Sesungguhnya kemuliaan semua makhluk Allah SWT adalah terletak pada tahap ketaqwaan kepada Allah SWT.
Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa.

Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita, walaupun mereka diselubungi kelemahan, tapi teriakan mereka mampu merubah segalanya.

Kerana itulah sebagai anak, dia perlu menjadi anak yang solehah.
Manakala sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya.
Sebagai ibu pula, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih dan sayang.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat ke-24 yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun."

Dalam Islam wanita amat dihormati dan dihargai peranannya. Sebagaimana eratnya hubungan siang dan malam yang saling melengkapi, begitu juga lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi.

Setiap lelaki dan wanita memiliki tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang berlainan, sesuai dengan fitrah masing-masing. Namun, matlamat hidup setiap lelaki dan wanita adalah sama, iaitu mencari keredhaan Allah SWT.

Rasulullah SAW telah memerintahkan supaya kaum wanita diperlakukan menurut fitrah ia dijadikan sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud,

"Berlaku baiklah terhadap kaum wanita lantaran mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok adalah bahagian yang teratas, jika kamu cuba untuk meluruskannya kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya ia akan tetap bengkok, maka berlaku baiklah terhadap kaum wanita kamu." - Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Nilai wanita bukan terletak pada pakaiannya yang menonjol, berhias diri untuk memperlihatkan kecantikannya, tetapi hakikatnya ialah pada kesopanan, rasa malu dan keterbatasan dalam pergaulan.

Wanita solehah itu adalah wanita yang tegar menjaga maruah serta apa yang lahir dari dirinya, dari hujung rambut hingga hujung kaki, termasuklah wajahnya, suaranya, senyum tawanya, jalannya, tulisannya hatta namanya sekalipun.

Wajahnya bukan aurat tetapi ada kalanya ia menjadi aurat,
Dalam mazhab syafie ada khilafnya berdasarkan ayat ke-30 dalam surah an-Nur.
Allah melarang wanita beriman menunjukkan perhiasannya, kecuali apa yang telah zahir daripadanya.

Ulama Syafie berpendapat makna "apa yang zahir daripadanya" adalah muka dan tapak tangan, tetapi bagi wajah yang boleh mengundang fitnah, ia tetap menjadi aurat.

Wanita yang khuatir wajahnya boleh melalaikan lelaki yang memandangnya pasti akan menganggapnya sebagai aurat, lalu mengenakan purdah pada wajahnya.

Mungkin berat bagi wanita bergelar remaja untuk mengamalkannya, tapi cukuplah dengan tidak terlalu menonjolkan diri mereka di hadapan ajnabi atau tidak menjadikan wajah mereka sebagai paparan umum seperti friendster, facebook dan lain-lain.

Suaranya bukan aurat, tapi ada kalanya ia menjadi aurat.

Wanita yang memahami erti kesolehan tidak akan melembutkan suaranya di hadapan ajnabi kerana memahami perintah Allah SWT.

"Maka janganlah kamu melemah lembutkan suara dalam bebicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit hatinya." (Surah Al-Ahzab, 33)

Jadi, bertegaslah apabila berurusan dengan lelaki ajnabi.Pergaulan yang betul telah Allah ajarkan melalui kisah dua orang puteri Nabi Syuib AS.
Bagaimana mereka ketika ingin memberi minum haiwan ternakan, mereka dapati ramai pengembala di sumur. Hajat mereka tidak kesampaian.

Nabi Musa AS telah mengambil alih tugas mereka.

Apabila selesai memberi minum haiwan ternakan tersebut, salah seorang daripada puteri tersebut mendatangi Nabi Musa AS dengan keadaan malu untuk menyampaikan pesanan ayahnya menjemput Nabi Musa AS ke rumahnya.

Daripada peristiwa ini, Allah menggambarkan wanita solehah itu adalah wanita yang tidak memdedahkan dirinya kepada pandangan umum.

Apabila ia berurusan dengan lelaki ajnabi, maka ia akan tunduk dan melahirkan rasa malu.

Berurusanlah dengan ajnabi tanpa mendatangkan keadaan khalwat (berdua-duaan).

Khalwat paling mudah berlaku dalam hubungan cinta terlarang. Khalwat juga adalah bunga-bunga zina.

Berbual-bual di telefon atau SMS di antara lelaki dan wanita kerana dasar cinta terlarang sehingga menyebabkan nafsu syahwat bergelora juga dikira sebagai khalwat kerana ia berlaku secara berdua-duaan.

Saidina Umar r.a berkata, "Aku lebih rela berjalan di belakang seekor singa daripada berjalan di belakang seorang wanita."

Seorang wanita solehah tidak akan membiarkan lelaki berjalan di belakangnya kerana dia faham seribu satu fitnah boleh timbul daripada keadaan tersebut.

Bagaimana pula keadaan wanita yang tidak melabuhkan jilbabnya apabila lelaki berjalan di belakangnya?

Maka, labuhkanlah tudungmu.

Ketahuilah bahawa pada pagi hari perintah berjilbab diwahyukan kepada Rasulullah SAW,seorang sahabiyah yang masih tidak tahu tentang wahyu tersebut telah keluar dari rumahnya tanpa jilbab. Kemudian seseorang telah menegurnya, "Mengapa engkau tidak berjilbab, adakah engkau tidak tahu tentang perintah memakainya?"

Lalu wanita tersebut berhenti melangkah dan menyuruh seseorang mengambil jilbabnya, lalu beliau berkata, "Aku tidak mahu selangkah pun aku berjalan dalam keadaan melanggari perintah Allah SWT."

Malangnya hari ini apa yang terjadi kepada wanita Islam; bertahun-tahun belajar Islam tetapi masih tiada kekuatan untuk mengamalkannya.

Saudariku, Bangkitlah dari lenamu yang panjang dan tidak berkesudahan.
Sekali kamu terjatuh, jangan biarkan diri kamu jatuh selamanya.
Kamu punya kekuatan untuk bangkit semula, walaupun kita berdosa sebanyak buih yang memutih di lautan.
Yakinlah kasih sayang dan keampunan Allah terlalu luas.

Saudariku,Hidup ini seperti mimpi, seorang pengemis bermimpi menjadi seorang raja, dipuji dan dipuja, segala kemuliaan dan kekayaan tunduk kepadanya, tapi bila dia sedar dari lenanya, dia masih seorang pengemis yang miskin dan tidak punya apa-apa.

Seorang raja yang bermimpi, menjadi seorang pengemis yang miskin dan hodoh, dia dihina dan dikeji di setiap persimpangan yang dilalui, tapi bila raja itu sedar dari lena, dia tetap seorang raja.

Matanglah dalam urusan akhiratmu. Jangan kerana kesenangan dunia yang sementara, kau sanggup menempah sengsara di akhirat selamanya.

Janganlah kerana kasih makhluk yang sementara, kau hilang kasih Allah SWT di akhirat sana. Jika kau hilang kasih Allah SWT, nescaya kau akan hilang segalanya.

Saudariku,Saidatina Aisyah RA pernah berpesan,

"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang"

Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan bagimu.

Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja.

Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga.


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

22 Sep 2012

Karenah Anak Kecil : Bersediakah kita?

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


Dari bilik saya terdengar jeritan kakak saya memarahi anaknya. Kuat benar suaranya. Kemudian saya terdengar anaknya menangis. Ibunya masih meninggikan suara meyuruhnya berjanji tidak buat lagi perkara tersebut. Saya sendiri kecut mendengarnya. Tapi yang anehnya, anaknya tetap mahu dengan ibunya yang 'bekeng' tu. Selepas itu, saya melihat anak saudara saya dah berbaik-baik dengan ibunya. Dalam hati saya berfikir, anak-anak sekarang perlu kena jerit kuat-kuat ke baru nak dengar cakap?

Sebenarnya saya sedang menjaga dua orang anak kakak saya di pahang. Sorang 4 tahun dan sorang lagi 1 tahun, dua-dua lelaki. Sebetulnya saya sudah biasa menjaga anak-anak kecil sebab memang selalu di'tempah' oleh kakak-kakak bile tiba je cuti sekolah dulu. Even baby yang beberapa hari baru lahir pun saya pernah jaga. Bagi saya semua tu tak ada masalah.

Tapi kali ini rasanya berbeza sedikit. Kalau dulu saya pernah jaga anak kakak saya yang bekerja sebagai guru. Jadi kul 2 pm lebih dah sampai kat rumah. Tapi sekarang kakak dan abang ipar saya bekerja dengan swasta. Kakak saya pukul 7 pagi dah keluar dan dekat pukul 6 pm baru balik. Tapi memandangkan officenya berhampiran dengan rumah, waktu rehat tengahari dia balik la sekejap. Abang ipar saya tak payah cakapla, pukul 7 pm lebih baru sampai kat rumah sebab tempat kerjanya agak jauh.

Hari ni saya telah tewas dengan kesabaran. Abangnya sangat nakal selalu ganggu adiknya yang kecil tu. Saya pun tak reti dah nak cakap macamana. Barulah saya faham mengapa kakak saya tengking-tengking macam tu. Sebabnya dia tidak dengar jika kita cakap baik-baik. Bukan setakat adiknya, saya pun sakit juga kena penangan ultramannya tu. Ada sekali tu dia lipat adiknya dengan kaki, apalagi adiknya jatuh ke bawah dan sebelum tu dahinya terhantuk meja dulu sebelum jatuh ke bawah. Tapi masa tu anak saudara saya tu dalam jagaan ibunya. Kalau depan ibunya pun boleh buat macam tu apalagi kat belakang.

Hari ini, buat pertama kalinya saya hilang sabar. Saya memarahi abangnya sebab dia mengacau adiknya. Kebetulan pergelangan saya terseliuh ditambah lagi penat nak melayan kerenah abangnya yang tak mahu mendengar kata, saya jadi kurang sabar. Tapi yang tragisnya saya pula yang menangis, sebab kesian tengok mukanya yang 'innocent' tu. Sebab tu la saya tak suka marah-marah apatah lagi dengan budak-budak sebab saya tahu saya yang akan menangis dulu. Memang macam ni, tak tahu kenapa.

Tetapi bila fikir-fikir balik saya teringat akan ibu saya yang berada di kelantan. Agaknya bagaimanalah ibu saya menahan rasa membesarkan kami sepuluh beradik? Saya akui yang saya selalu je kena marah dan rotan masa kecil-kecil dulu(nakal kecik-kecik dulu). Mungkinkah juga ibu saya juga menahan tangisan bila memarahi dan merotan saya. Tapi saya kagum dengan ibu saya, kerana dia telah memanusiakan saya. Cuma saya selalu fikir, saya juga mahu jadi seperti ibu saya.

Rupa-rupanya bukan senang mahu menjaga anak. Ya, bila kita jumpa mana-mana anak kecil, kita suka untuk bermain atau memeluknya. Waktu itu semuanya indah, tetapi bila bertemu dengan realiti sebenar, barulah kita tahu betapa susahnya ntuk menjaga anak-anak kecil ni. Dan cuba kita tanyakan pada diri kita, sudahkah kita bersedia untuk memikul tanggungjawab ini. Bila sudah berkahwin, kita bukan sahaja jadi seorang isteri kepada seorang suami, tetapi kita juga menjadi ibu kepada anak-anaknya serta menantu pada keluarganya.

Apapun saya rasa bersyukur sebab Allah bagi peluang untuk saya merasai pengalaman menjaga anak-anak kecil. Walaupun penat, saya tak kisah sangat sebab anak saudara saya yang umur setahun tu, telatahnya selalu je menghiburkan hati. Mungkin Allah mahu tunjukkan gambaran kepada saya bila masuk alam pekerjaan dalam masa yang sama sudah bekeluarga. Sedikit sebanyak saya turut mepersiapkan diri saya untuk masa hadapan(walaupun lambat lagi).

Walau apa pun, buat para ibu carilah cara yang terbaik dalam mendidik anak-anak. Cara tersebut mestilah berlandaskan al-Quran dan sunnah. Proses didikan semasa kecil sangat penting dalam pembentukan akhlak anak-anak. Dan sebetulnya proses itu sepatutnya bermula daripada kita lagi, kerana rahim yang ada dalam badan kita ni la yang akan melahirkan generasi soleh dan solehah. InsyaAllah. (:

[maaf, entry panjang]

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

17 Sep 2012

Cinta Tinta Musafir

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


[ini hanyalah conteng-conteng saja]

Hampir dua bulan lamanya saya tidak menjenguk ke laman blog ni. Barangkali sudah bersawang. Selepas tamat pengajian saya di UTM dua bulan lepas saya berada di kampung. Jadi kemudahan internet tu tak dapatla. Sepanjang dua bulan ni rasanya pelbagai cerita ingin saya sampaikan tetapi sekarang masa saya dicemburui oleh dua orang anak saudara saya. Jadi babysitter pada dua orang anak kakak saya yang tak berapa nak 'baby'.Hee..

Tapi bukan itu yang saya ingin ceritakan di sini(yang tu akan diceritakan di post yang lain). Selama saya membuka laman blog saya ni, tidak ramai yang tahu siapa saya. Hanya segelintir dari sahabat saya yang diberitahu. Saya rasa tidak penting pun untuk mengetahui siapa penulis blog tersebut dan sebenarnya tidak suka jika penulisan kita dinilai atas individu semata-mata.

Tapi sekarang saya dah tak kisah. Saya bukannya femes pun nak menguar-uarkan ni blog saya.hee. Kalau ada sahabat yang tahu, harapan saya semoga sedikit sebanyak penulisan saya ini boleh memberi manfaat kepada orang lain di kala mereka mencari ayat-ayat motivasi yang menyatu dengan jiwa mereka. siapa tahu kan?

Sebenarnya ini blog ke dua saya. Blog saya yang pertama Permata Yang Dicari. Blog tersebut ada banyak masalah jadi setelah bertukar banyak link akhirnya saya memindahkan post2 dari blog tu ke akaun blog saya yang baru, Musafir Cinta Ilahi. Tetapi blog tu masih belum di delete supaya pembaca lama senang refer link ke blog saya yang baru ni.

Sejujurnya saya amat suka menulis. Kerana tulisan salah satu bahasa saya. Kalau saya tidak dapat memujuk seseorang yang tengah berduka, saya berharap dari jauh tulisan saya ini dapat membalut hatinya dengan izin Allah. Begitu juga jika seseorang sedang mencari-cari kata-kata semangat atau perangsang ketika bertemu dengan putus asa, saya berharap agar Allah menyentuh hatinya dengan tulisan saya ini.

Saya banyak mengambil inspirasi daripada pemerhatian di sekeliling saya. Kadang-kadang tulisan yang saya coretkan untuk insan-insan yang mengalami masalah yang dekat dengan saya. Mungkin mereka tidak menyedarinya betapa dekatnya bait-bait kata tulisan saya dengan mereka. Inilah cara saya. Penulisan ini sudah sebati dalam diri saya. Jadi saya tidak mahu tinggalkannya.

Saya bukanlah seorang ustazah atau pelajar jurusan agama atau jauh sekali faqih dalam agama. Saya sendiri masih merangkak-rangkak dalam menimba ilmu Allah. Banyak perkara yang masih saya tak tahu dan perlu belajar. Jadi jika ada penulisan saya yang tersalah atau tersilap, jangan segan silu untuk menegur. Manusia itu kan tidak sempurna, jadi wajarlah sifat 'ter' tu ada dalam diri manusia. ^^

Lebih kurang sebulan lagi, saya akan graduate dalam bidang sains kimia di universiti teknologi malaysia,skudai. Result saya tidak gempak mana pun, tetapi saya tetap bersyukur dengan apa yang saya dapat. Di kesempatan ini juga saya ingin merakam tahniah buat sahabat-sahabat saya yang melanjutkan pengajian ke peringkat master dan phD. Mereka ni yang mantop2 belaka.hee.Harapan saya semoga Allah permudahkan jalan selepas ini. Tolong doakan saya juga (:

p/s. terasa ingin berkelana ke negeri sabah, sarawak bah..

hmm..sedih rasanya bila ada orang yang menghina kekasih hati saya,Rasulullah s.a.w melalui Innocence of Muslims. Mereka tidak henti-henti menghina umat Islam. Tunggulah pambalasan daripada Allah. 


  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

5 Jul 2012

'MEREKA'

5 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Kenapa sukar sekali diri ini untuk berhadapan dengan mereka?
Kenapa hati ini sentiasa berat tatkala perlu berurusan dengan mereka?
Kenapa jantung ini berdegup pantas bila meeting dengan mereka?
Kenapa suara ini rasa bergetar bila harus berkata-kata di depan mereka?
Kenapa ye? Kenapa? Kenapa?

Kenapa urat sendi kadang-kadang sakit bila bertembung mereka?
Kenapa sentiasa kurang selesa bila kena berhubungan dengan mereka?
Kenapa perasaan takut tu datang bila ada melibatkan mereka?
Kenapa bibir seakan tidak mahu terbuka semasa berhadapan mereka?
Kenapa ye? Kenapa? Kenapa?

Apakah mereka salah?

Tidak.

Apakah mereka jahat?

Tidak.

Apakah mereka angkuh?

Tidak.

Aku tidak tahu, yang pastinya rasa ini berterusan.
Tiada niat untuk membenci mereka mahupun tidak menyukai,
Namun itulah hakikat diri ini yang tidak biasa dengan golongan mereka..

Tidak pernah ku minta hadirnya perasaan seperti ini..
Namun Allah memberiku merasai segalanya..
Hal ini telah menyelamatkan ku dari mereka..
Ini dapat menjarakkanku dengan mereka..

Biar dikatakan sombong. Tidak mengapa (:
Biar dikatakan senyap. Tidak mengapa (:
Biar dikatakan pasif. Tidak mengapa (:
Biar dikatakan tidak ramah. Tidak mengapa (:

Katalah apa sahaja yang mahu dikatakan, persepsilah diriku semahunya. Tidak mengapa.
Kerana apa yang diriku alami lebih sakit daripada apa yang kamu telah lihat secara luarannya.
Kerana aku yang merasainya. Bukan mereka atau sesiapa. Tetapi aku ..
Kalau mereka mahu bertegur sapa secara ramah dan bergurau mesra carilah orang lain,
Kerana aku tak mampu untuk melakukan hal itu dengan mereka..hanya dengan mereka.

Ingin saja diluahkan segalanya apa yang kurasa tentang mereka.
Iya.. pasti ku luahkan jua sehingga saat salah seorang daripada mereka
menjadi sebahagian daripada hidup dan jiwaku.

it's easy for me to get along with the person that i do not know him. 
i feel more better (:
-musafir.cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

15 Jun 2012

Sahabiah Mahbubah

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


Tika awal pertemuan kita malu-malu saja
Bercakap seadanya bergurau seadanya
Berjumpa pun hanyalah sekali sekala
Kerana itulah awal permulaan kasih kita

Kasih kita bertambah erat dan mesra
Ukhwah terjalin atas satu akidah yang sama
Sama merasai senang sama merasai susah
Kerana kita jalinkan ukhwah mahabbah

Sampai satu tahap kita disibukkan
Masing-masing punya taklifan sendiri
Mungkin ada jarang yang bertembung di mata
Namun doa dititipkan setiap hari

Kunci ukhwah berlapang dada
Janganlah dinampakkan kesalahan dia
Kerna mungkin jua teguran dari DIA
Betapa kita sahabat yang kurang sempurna

Saling mengenal saling memahami
Tidak bermakna seluruhnya perlu diketahui
Tapi andai ada resah yang terbuku di hati
Berkongsilah dengan mereka yang dikehendaki

Sahabiah mahbubah itulah kita semua
Berbagai ragam dan juga keletah
Rasa bahagia bila bersama-sama
Kerana bukan selalu kita together =)

Perpisahan adalah jarak sementara
Bukan bermakna untuk selamanya
Andai diri ini tersalah laku dan tersalah bicara
Tangan kuhulurkan maaf kupinta

Sahabiah owsem !

ini adalah coreta istimewa untuk yang teristimewa
-musafir.cinta.ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________
 Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

26 May 2012

Kisah Cinta Saya

6 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Pernah orang bertanya, "MusafirCinta, awak pernah tak jatuh cinta?" Erk..? Harusnya jawapannya bagaimana ye. Saya diam sambil perlahan-lahan saya gelengkan kepala. Orang itu seakan tidak puas hati, "Eh, tipula. Takkan tak pernah? Mesti pernah dulu-dulu." Adeh..orang itu macam ingin mengorek rahsia saya je. "Betullah, ape pula nak tipu." saya masih bertegas dengan jawapan saya. "Mana boleh tak pernah! Tak normallah awak kalau begitu." Alahai..dia masih tidak berpuas hati dengan saya. Dah tu nak jawab lagu mana lagi. Baiklah. Saya pernah jatuh cinta(sekadar mahu memuaskan hatinya). Akhirnya orang itu tersenyum gembira. Saya tak faham kenapa dia sangat gembira. =_=!

Sebenarnya jauh disudut hati saya tak ingin berbicara soal cinta kerana saya ingin mendisplinkan diri jangan mendekati cinta sebelum tiba masanya. Itu permintaan saya dari DIA. Agar jangan melahirkan rasa cinta kepada ajnabi sebelum kesempatan itu masih bukan milik saya. Tetapi ada empat peringkat cinta saya lalui yang sangat memberi impak dalam kehidupan ini. Apabila kita mula mendekatiNya, Dia permudahkan jalan untuk kita.

Peringkat pertama.

Saat saya mula memahami syariatNya yang sebenar. Ada orang yang menunjukkan jalan(saya berterima kasih kepada orang itu). Jalan inilah yang membawa saya kepada cintaNya. Benar! Perasaannya sugguh luar biasa sekali. Nyaman dan tenang meresap ke dalam sanubari. Tidak pernah rasa setenang itu sebelum ini. Cinta inilah yang membawa saya kepada cinta yang lain.

Peringkat kedua.

Selepas mengenal Dia, saya mula menyoroti kisah kekasihnya dan jatuhlah kasih saya pada kekasih Allah tersebut iaitu Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam. Saya mula mencari-cari sesuatu untuk saya lebih mengenali habibullah Sallallahu alaihi Wassalam. Cinta dan rindu pun bersatu dalam penantian yang penuh sabar untuk berada bersama-samanya di syurga nanti.(Allah, hinanya diriku untuk bersama dengan baginda)


Peringkat ketiga.

Saat itu, saya mula sayangkan keluarga saya. Bukan dulu tak sayang, sayang juga. Tapi sekarang cinta dan sayangnya lain. Kalau dulu sayangnya sekadar di ungkapan bibir atau huluran hadiah tetapi sekarang saya mempunyai misi tersendiri dalam mencintai mereka. Saya ingin membawa keluarga yang saya cintai bersama-sama menuju ke gerbang syurga. Saya berusaha menjadi anak yang solehah agar saya dapat memberi manfaat kepada kedua ibu bapa saya di akhirat kelak dengan izin Yang Maha Berkuasa.

Peringkat keempat.

Cinta ini yang membuatkan saya semakin matang. Merasakan diri sangat kekurangan dengan ilmu, bagaimana ingin saya membawa keluarga ke sana. Saya mula mencintai majlis-majlis ilmu dan membeli buku-buku agama. Saat iu terasa diri sangat haus seperti dituangkan air sebanyak manapun, tidak pernah hilang hausnya. Duit makanan dicatu untuk membeli buku-buku. Dari sinilah juga saya menghimpunkan segala cinta. Ya, dengan ilmu itulah manusia bertemu dengan cinta yang mempesona.

Cinta seterusnya ?

Itu sahaja. Setakat ini, biarlah cinta Allah dan Rasulullah yang menjadi igauan dalam angauku. Cukuplah cinta kepada orang tuaku yang memberi semangat dalam hidupku, cukuplah ilmu-ilmu yang masih banyak belum ku raih menjadi penemanku, dan cinta sahabiah yang menceriakan hariku. Dan ada satu cinta lagi yang sangat besar iaitu mencintai ummah. Ianya agak sukar, tapi cinta itulah yang harus ada pada diri setiap orang yang mengaku dirinya mencintai Allah SWT dan Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam.


Wahai Al-Wadud, jaganlah Kau ujiku dengan cinta manusia kerana aku risau aku tidak mampu untuk menanganinya. Tetapi jika saat aku teruji, aku bermohon agar Kau kuatkanlah hatiku dan langkah imanku dalam menghadapinya.
-musafir.Cinta.ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________