27 Nov 2010

^^ MAHU tapi MALU ^^

9 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t. Alhamdulillah, setelah lama menyepikan diri tatkala bahana exam yang melanda, Allah telah mengurniakan ilham untuk dikongsi bersama. Post saya pada kali ditujukan buat semua insan muslimah yang saya kasihi dan sayangi sekalian..


"Demi matahari dan sinarnya di pagi hari,
Demi bulan apabila mengiringinya,
Demi siang apabila menampakkannya,
Demi malam apabila menutupinya(gelap gelita),
Demi langit serta pembinaannya(yg menakjubkan),
Demi serta penghamparannya,
Demi jiwa serta pnyempurnaan (ciptaan)nya,
Maka Dia mengilhamkan kpdnya(jalan) kjahatan dan ketaqwaannya,
sungguh beruntung org yg mensucikan jiwa itu,
dan sungguh rugi org yg mengotorinya.."
[QS 91 : 1-10]


.......

Ya, aku mahu tapi malu.. 

7 Nov 2010

~Kuasa Cinta~

10 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t..Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad S.A.W dan juga ahlul bait serta sahabat2 baginda. Salam perjuangan buat para pencinta shuhada, mujahidin wa mujahidah, serta muslimin wa muslimah yg sentiasa thabat bekerja untuk Islam. Tidak lupa salam sayang buat ibu dan ayah tercinta di kampung yang sentiasa mendoakan yang terbaik buat anaknya ini..



When the self is made strong by love
Its power rules the whole world
The heavenly sage who adorned the sky with stars
Flunked these buds from the bough of the self
Its hand becomes God's hand
The moon is split by its fingers
It's the arbitrator in all the quarrels of the world


~syair muhammad iqbal(pujangga sufi, ahli falsafah islam)

30 Oct 2010

Oh, ujian bertamu lagi!!

6 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t. Maha Suci Allah menjadikan alam ini serta seluruh isinya. 


"Dan milik Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal."[Ali-Imran :189-190]



Oh, ujian bertamu lagi!!

Sangka manusia, Allah tidak menyayangi mereka lantaran musibah dan ujian yang datang menimpa-nimpa. Ya!Manusia memang suka bersangka! Sangkaan yg dibisikkan oleh syaitan itu sudah tentu tidak benar sama sekali. Allah memberi ujian untuk mmberitahu hambaNya betapa kasihNya pada kita. Apabila kita diuji bersyukurlah kerana Allah masih ingat akan kita semua. Bayangkan orang yang hidupnya tiada ujian, apakah mereka masih mengingati Allah di dalam hatinya? Apakah kita melihat kesenangan yang diberikan oleh Allah itu adlah satu kelbihan semata-mata??


Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
 [Al-Ankabut 29:2-3]

29 Oct 2010

Blogger Setia

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t dan salam ceria buat semua teman blogger..^___^

Semalam nia dapat award lagi dari shbat seperjuangan Soutul Mujahid.. Jadi nia nak ucapkan syukran jazilan pada Soutul Mujahid kerana sudi bagi award nie. Ni award yg dbagi oleh beliau..Cantik x??


Tp ade soklan yg nia kena jwab..ok..no problem..^_^

Apa perasaan anda apabila menerima anugerah yang tak seberapa ni?

terharu+suker+gembira..


Saya kenal blog ni melalui web iluvislam..Mase tu dah berkenan dgn blog ni..sbb bnyak informasi2 dan perkongsian ilmu drpd saudara soutul mujahid..teruskan menulis..moga thabat ya!


ps:-utk mnjadi yg terbaik juga masih belum kumampu, nmun kucuba sedaya upaya

24 Oct 2010

Dalam diam hatiku menangis .. =.=

7 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca yang dikasihi Allah serta salam rindu buat sahabat-sahabatku yang jauh dari pandangan mata. Puji-pujian ku titipkan kepada Tuhanku Pencipta sekalian alam yang mempunyai 99 nama yang indah. 


DIA lah tempat kita meminta segala sesuatu, DIA tidak beranak dan tidak pula diperanakkan dan tidak ada sesuatu yang setara denganNYA..(al-Ikhlas : 2-4)

(Oh hati!kau menangis lagi...!!)

Kesibukan yg melanda membuatku rasa di awang-awangan..
Mungkin anda semua juga begitu..
Tenggelam dgn kesibukan yang menghimpit diri..
Hampir setiap hari hati ini menangis..
Kerana apa?? bukan krna kesibukan yg datang ...
Tapi mngenangkn hbungan dgn kekasih yg Satu,
Terasa diri jauh dgnNya..
(Ya Allah, aku tdk mahu jauh dariMu walau sesaat!)

21 Oct 2010

Award Lagi ^______^

5 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...^____^
Hmmm..ni award yg kedua saya dpt..award ni dtg drpd saudara Myzul..
Anugerah Blogger Harapan..=)
Terima kasih atas anugerah di atas..
ade soklan yg perlu dijwb

Slogan nape saya suke memoriseorangmuda

::sbb suke dgn cara penulisan die yg brshaja

Reaksi lepas dapat award ni?

1..terkejut
2..gembira laa..=)

Tag 15 blogger  len


_______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________


12 Oct 2010

Kenapa aku..kenapa bukan orang lain...??Kenapa..!!

4 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Assalamualaikum w.b.t dan salam seharum kasturi buat sahabat-sahabat seperjuangan dan teman-teman blogger. Kuucapkan syukur ke hadratNya kerana masih lagi mempertemukan kita disini. Dalam melewati hari-hari yang penuh dengan urusan duniawi, marilah sebentar kita melantunkan pujian kepadaNya Rabb sekalian alam.. SubhanaAllah...Alhamdulillah..AllahuAkbar...!Dan tidak lupa ucapan selawat pada kekasih kita Nabi Muhammad S.A.W..Allahumma solli 'ala muhammad wa 'ala ali muhammad...

Kembali ke dunia realiti...

Pernah tak kalian rasa sangat berputus asa dalam hidup ini dan merasakan dunia ini tidak adil bagimu..? Setiap apa yang kamu usahakan tidak membuahkan hasil yang setaraf dengan usahan yang dibuat. Mungkin bagi seorang pelajar, hasil yang diperolehi daripada usaha yang dilakukan memberi erti yang amat besar dalam dirinya..bagaimana pula dengan orang yang kuat berusaha namun hasilnya tidaklah seberapa..?! 

4 Oct 2010

Menyambut dan meraikan tetamu Allah^^

4 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t dan salam seindah pelangi yang muncul selepas hujan buat semua pengunjung yang sudi mengintai-intai blog yang serba kekurangan ini. Segala puji kembali kepada Allah pemilik, pentadbir dan penguasa sekalian alam. Hanya DIA saja yang memiliki segala sifat kesempurnaan dan hanya padaNya kita bersandarkan segala harapan serta pertolongan. Alhamdulillah, saya sempat mencuri masa untuk menulis di ruangan ini. ------^^



1 Oct 2010

Ingin menjadi cantik di mata kekasih kita, wanita sekalian??

4 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Assalamualaikum w.b.t dan salam terindah buat sahabat-sahabat dan pada semua pengunjung. Pertamanya, mari kita memanjatkan syukur kepadaNya kerana masih memberi kita oksigen utk kita bernafas dalam kesesakan jutaan manusia dan kesibukan alam dunia. Alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah..Terima kasih Ya Allah, kerana sentiasa mempedulikan hambaMu yang jauh serba kekurangan ini.

Post pada kali ini istimewa untuk insan yang bergelar wanita. Mesti kalian semua sudah tidak sabar ingin ketahui apakah tips-tips untuk kelihatan cantik di hadapanNya..Tapi sebelum tu, kekasih yg saya maksudkan di ats adalah cinta agung kita iaitu Allah SWT..Jom kita amalkan bersama-sama utk menarik perhatianNya..^^

28 Sep 2010

Tak sangka dapat Award!!!.^^

3 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t dan selamat petang pada semua pengunjung..Hari ni adalah hari yang agak muram bagiku. Semuanya kerana proposal ditolak mentah-mentah, mungkin disebabkan perancangan yang kurang matang dan kurang efektif. Kerja lain banyak lagi yg bertimbun. heeee..bibir pun tak mahu senyum pada diri sendiri.=.=


Tapi mood muram tu mula bertukar bila laman blog ini dibuka..Mata saya menjeling-jeling di chatbox jika ade shbt2 baru brkunjung ke sini..Then, mata saya tertancap pada satu pengunjung "anak umi" yang mnyuruh saya mengambil award di blognyer..saya menggaru kepala(tnda kurang faham dgn maksud ayatnya)..apalagi pgi la lihat..rupe2nye "anak umi" tu ade mnyediakn award2 utk blogger2..xtau mcmne nilaiannya..tapi yg pasti blog sya ade tercatat dlm salah satu award tu..nak tengok?? ni awardnya!!

25 Sep 2010

Kisah Isteri Buat Nasi Kangkang

8 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera pada semua..Tengahari tadi, ketika tenggelam dalam kesibukan kerja yang melambak campur dengan test+quiz+report n laen2,  terjumpa satu artikel yg sudah lame tersimpan dlm folder laptop nie..Artikel ni mungkin sudah lame, mungkin ade yg dah tahu dan mungkin ade yang belum lagi...jadi sy post je kat ruangan ini utk kita jadikan ia sebagai ibrah..

*****

Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya merasa terlalu seronok. 'Eh, makin kurus nampak. Diet ke?' kata saya setelah mempersilakannya duduk.

'Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja.Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi tinggal tulang,' balas Arifin. 'Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,' Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja  muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan. 'Orang rumah saya sakitlah, ustaz', kata Arifin.

23 Sep 2010

Aku Rindukan Wajah Itu

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Assalamualaikum w.b.t dan salam terindah kulafazkan buat semua sahabat2 seperjuangan dan pengungjung2 blog nie..Puasa enam dah habis belum??Pada yang belum start, masih ada masa lagi nak puasa. Pada yang dah start puasa enam, alhamdulillah..Insya'allah, mudah-mudahan puasa kita mndpat keberkatan dariNya. 


Petang semalam fikiranku melayang ke arah sebuah memori tatkala mendengar sebuah lagu..Memori bersama 'dia' yang amat indah..Sebuah pertemuan yang dirancang oleh Yang MAHA HEBAT!!Saat itu jugalah jari-jariku pantas menari di dada keyboard mencoret sesuatu di ruangan blog ini. Sekarang kumenyambung coretan yg sudah terluah pada petang semalam..Khas untukmu sahabatku..

21 Sep 2010

Cinta Kita..Cinta Perjuangan

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



“Enti menangis..?”

“Untuk apa ana menangis, bukankah akh selalu pesan, jangan menangis kerana manusia.”

“Habis, mata enti berair?”

“Mata ana masuk habuk. Kebelakangan ni, selalu sangat mata ana ni berair.” Aku tersenyum.

Alasan ni dah lapuk sebenarnya, seingat aku semasa aku berumur 7 tahun, aku sudah tidak percaya alasan ‘masuk habuk’ yang menyebabkan mata seseorang berair. Filem-filem Melayu yang mengajar aku.

“Ana tahu enti menangis..”

“Tidak…!! Tak faham-faham ke?!” Dia tiba-tiba membentak.

“Oklah.. oklah.. mata enti masuk habuk. Ginilah, kapal terbang akan bertolak besok pukul 7.00 petang. Kalau enti nak hantar pun hantarlah. Kalau tak nak pun, kapal terbang tu tetap akan bertolak. Ana pergi cuma 2 tahun, tak lama..”

14 Sep 2010

Tudung Labuh+Akhlak Buruk

6 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalamualaikum w.b.t dan salam perjuangan buat sahabat2 serta seluruh khalifah yang menghuni di bumi pinjaman Allah. Semoga cinta dan kasihNya bisa menyuntik semangat perjuangan ke dalam diri kita.

Alhamdulillah...........hari ini sudah masuk 5 syawal, bermakna sudah 5 hari Ramadhan pergi dan 5 hari kita mensyukuri kedatangan Syawal. Tapi tulisan saya pada kali ini bukan mahu menyentuh tentang keduanya. Cuma ingin berkongsi dengan sahabat perkara yang meyesakkan dada dan mengilukan urat-urat sendi saya.

Cukup sedih bila masih ada manusia mempertikaikan tudung labuh+akhlak buruk. Sebelum saya mengulas lebih lanjut, marilah sama-sama beristighfar kepadaNya. Saya ingin mengajak semua menghayati syariat penutupan aurat dalam surah al-Ahzab ayat 59,

"Wahai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

11 Sep 2010

Coret-coret Aidilfitri

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t dan salam lebaran pada sahabat taulan dan pengunjung semua. Macam mana dengan sambutan aidilfitri? Pastinya meriah sekali..Saya yakin kemeriahan di pagi syawal masih terasa meski hari ini sudah masuk 2 syawal. Bak kata kakak saya yang berada di johor "Orang johor raye sebulan". Ye ke??Saya pun xtau, kenalah tanye org johor. Kalau kat tempat saya, org beraya juz hari raye pertama dan raye kedua. Lepas pada tu dah tak dapat duit raya..hehe

Hari raya tahun ni, agak meriah daripada tahun2 yang lepas. Mungkin bilangan ahli keluarga yang semakin bertambah. Rumah xpayah cakap la, memang sesak dengan hantunya..eh, silap bukan hantu..menantu, dengan cucunya. Jenuh nak melayan. Teringat waktu last berbuke puasa. Meriah satu kampung!Tu pun ada lagi yang belum sampai kat rumah.



Malam raya tu, abag2ku dan abang2 iparku dengan kreatifnya melaksanakan program yang mereka dah lama rancangkan, iaitu barbeque. Memang seronok bila ramai-ramai. Terasa hubungan ukhwah itu kuat.

9 Sep 2010

Ramadhan Pergi, Syawal Muncul Lagi

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


RAMADHAN..M0gA KiTA BeRsuA
LaGi Di TaHuN AkaN DaTanG

Assalamualaikum w.b.t dan salam terindah buat sahabat2 dan pengunjung blog ini. Alhamdulillah, hari ni merupakan hari yg terakhir kita menjalani ibadah puasa. Hanya beberapa jam saja lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Mungkin untuk sekejap cuma, atau mungkin untuk selama-lamanya. Beruntunglah kepada siapa yang memperoleh keampunan dariNya dan rugilah kepada siapa yang tidak beroleh manfaat dariNya. Yang pasti Ramadhan tetap jua pergi. Mudah-mudahan kita masih diberikan kesempatan untuk bertemu lagi Ramadhan di tahun hadapan. Insya'Allah,,

Tidak banyak yang ingin saya coretkan disini, memandangkan kesihatan yang kurang baik. Saya mengambil kesempatan ini, untuk memohon maaf kepada sesiapa saja sama ada yang mengenali diri ini atau tidak. Pada yang mengenali diri ini, saya pinta maaf jika terdapat kekurangan diri sepanjang persahabatan kita. Semoga cahaya Aidilfitri menautkan lagi kasih sayang di antara kita. Akhir kata, SALAM LEBARAN buat semua,,

31 Aug 2010

Tanggal 31, AKU BEBAS!!

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum w.b.t..Wah, nampaknya hari ni semua bersemangat ya. Maklumlah hari ni hari sambutan kemerdekaan yang menandakan bahawa kita sudah bebas daripada penjajahan. Tapi benarkah kita sudah benar-benar bebas??Sebenarnya apa erti kebebasan pada mata kalian pada tanggal 31 ini..?Bila tiba hari kemerdekaan ramai orang berlumba-lumba meraikannya, sedangkan erti kemerdekaan tidak difahami. Ya, saya mengagumi jika seseorang itu cintakan tanah air kita kerana kalau bukan kita yang mencintainya, siapa lagi..Namun cukup sedih jika, hari kemerdekaan itu disalahtafsirkan oleh sesetengah pihak.

Kalau kita imbas sepintas lalau, betulkah negara kita sudah merdeka sedangkan unsur-unsur barat masih bertapak di negara kita. Merdekakah kita sebagai umat Islam jika Daulah Islamiyyah masih belum dapat ditegakkan. Atau erti kemerdekaan ini membawa erti penguasaan halus daripada Barat yang telah membutakan mata kita dengan satu kalimat MERDEKA..Saya masih ingat dahulu(zaman kanak-kanak ribena), saya dan kawan-kawan begitu bersemangat ketika menyambut hari kemerdekaan kerana setiap tanggal 31, kami dilatih begitu. Yang saya tahu, hari kemerdekaan ialah hari kebebasan tanah Melayu daripada penjajahan. Tapi hari ini, saya mula mengerti apa sebenarnya erti kemerdekaan.

29 Aug 2010

Aku Tinggalkan Cintaku Demi DIA

7 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera buat sahabat-sahabatku dan pengunjung .::Musafir Cinta Ilahi::.. Apa khabar iman kalian hari ini?? Insya'allah, semoga iman kita bertambah lebih-lebih lagi di bulan yang penuh barakah ini...Post saya pada kali ini ditujukan khas buat seorang insan. "Aku Tinggalkan Cintaku Demi DIA"..


Sukarnya hati membuat keputusan untuk memilih antara cinta manusia dengan cinta Allah. Bukan bermakna tidak mencintai Allah, cuma hati tidak kuat untuk menghadapinya. "Saya mahu clash!!" Kata-kata keramat yang amat susah untuk kita luahkan pada insan yang sudah mula bertakhta di hati. Lebih-lebih lagi bila hubungan itu sudah lama terjalin. Tapi kita sering lupa hubungan yang terjalin antara kita dan Allah lagi lama sebelum kita dilahirkan lagi. SuhanaALLAH!!Saat kita mendambakan cinta seorang makhluk, ada YANG MAHA HEBAT sedang mencintai kita. Oleh kerana asyik mengejar cinta sesama makhluk, kita terkadang terlupa tentang masyuknya bercinta dengan YANG MAHA PENYAYANG iaitu ALLAH S.W.T. Yang dapat memberi kita kebahagian bukan saja didunia malah di akhirat sana. 

"Tapi saya terlalu sayangkan dia.." Bohonglah saya cakap jika hubungan yang kalian bina tiada kasih sayang. Cuma kasih sayang ditumpahkan pada tempat yang salah dengan cara yang tidak betul. Jika kalian menyayangi pasangan masing-masing dengan begitu hebat, cuba bayangkan kasih sayang ALLAH pada kita. Cuba lihat di sekeliling kita. Apa lagi yang kurang?? Semua nikmat yang kita peroleh hasil daripada CINTA dan KASIH SAYANG-NYA. Tapi apa yang kita peroleh daripada cinta manusia yang tidak bersandarkan padaNYA??

22 Aug 2010

Sudikah Awak Menjadi Isteri Kedua Saya??

6 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Oleh `Izzat Anwari bin Hasni
“Awak sudi jadi isteri kedua saya?” tanya Fikri tegas dan yakin.
Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.
“Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!” pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat. 
Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.

“Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya…” Fatimah mula sebak.

“Tak. Maksud saya – ”

“Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!” potong Fatimah dengan kasar.

“Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?” suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.

14 Aug 2010

Wajah Suci Itu Tidak Berdosa!!

4 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum dan salam sejahtera^_^ pada semua..Alhamdulillah hari ini masuk hari ke-4 kita berpuasa. Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih menberi peluang untuk kita menikmati solat subuh dan udara pagi yang segar dan nyaman.

Sekarang umat Islam berlumba-lumba mengejar pahala dan berkat di bulan Ramadhan. Masjid-masjid penuh dengan hati-hati yang menuju kepadaNya. Golongan pak cik, mak cik, orang dewasa mahupun kanak-kanak turut serta dalam memeriahkan solat terawih. Ibu-ibu yang mempunyai anak kecil juga tidak mahu ketinggalan dalam merebut pahala di bulan barakah ini.


Sangggupkah kita lihat wajah ini dizalimi..

Sewaktu terawih yang lepas, saya amat tertarik melihat seorang ibu menghandle anaknya yg masih kecil(bayi) di sebuah masjid. Ibunya mahu solat tpi dlm masa yg sama dia perlu mnjaga anaknya. Dari raut wajah ibu itu, saya dpt lihat kasih sayangnya yg tumpah utk anknya tersebut. Ye lah..ibu mana tak sayangkan anak!Bayi itu seakan-akan teruja dengan layanan mesra yg dihadiahkan padanya. Bayi itu seolah-olah brkata "Bertuahnya aku punya ibu spertimu"..Bila melihat keakraban dua beranak tersebut, fikiran saya terus tercampak pada nasib bayi-bayi yang tidak mendapat haknya daripada ibu yang melahirkan mereka.

11 Aug 2010

Ramadhan Membuka Tirai

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 




SALAM IHYA RAMADHAN!!JIKA 11 BULAN PENUH NODA, BIARKAN RAMADHAN MENJADI PENCUCINYA...


"Wahai orang-orang yang beriman!Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."
(Surah Al-Baqarah : 183)

Alhamdulillah dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT kerana kita masih diberi kesempatan untuk menikmati bulan mulia ini dan merebut sebanyak mungkin pahala di bulan yang penuh barakah ini. Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh rahmat dimana umat Islam melakukan ibadat lebih untuk mengejar Lailatur Qadar. Diharapkan amalan-amalan yang dilakukan di bulan Ramadhan akan berterusan di bulan-bulan yang lain. Tapi persoalan yang bermain di benak, sudah bersediakah kita untuk menyambut kedatangan bulan mulia ini?? Apa perancangan yang hendak dilakukan di bulan yang berkat ini?? Adakah kita hanya berpuasa seperti orang lain dan membiarkn saja bulan Ramadhan itu berlalu tanpa melakukan sesuatu untuk memperoleh ganjaran daripadaNya..?

10 Aug 2010

Kau Ciptaan Terindah!

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Aduhai Wanita,
kau ciptaan terindah..
Anugerah daripadaNya,
Yang sememangnya sukakan keindahan..
Tapi mampukah kau jaga keindahan itu..
Sedangkan di luar sana
Ramai yang ingin meragut keindahan yg kau miliki..

Aduhai Wanita,
Celikkan matamu,
Bukakan mindamu,
Agar akalmu seiring dengan kemahuanmu,
Agar langkahmu diiringi keimanan,
Agar hatimu secantik akhlakmu..

7 Aug 2010

Hati Seorang Ayah

2 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Suatu ketika, ada seorang anak perempuan yang bertanya kepada ayahnya, tatkala tanpa sengaja dia melihat ayahnya sedang mengusap wajahnya yang mulai berkerut-merut dengan badannya yang terbongkok-bongkok, disertai suara batuk-batuknya. Anak perempuan itu bertanya pada ayahnya : "Ayah, mengapa wajah ayah kian berkerut-merut dengan badan ayah yang kian hari kian membongkok ?"

Demikian pertanyaannya, ketika ayahnya sedang berehat di beranda. Si ayah menjawab : "Sebab aku lelaki."

Anak perempuan itu berkata sendirian : "Aku tidak mengerti".

Dengan kerut-kening kerana jawapan ayahnya membuatnya termenung rasa kebingungan. Ayah hanya tersenyum, lalu dibelainya rambut anaknya itu, terus menepuk-nepuk bahunya, kemudian si ayah mengatakan : "Anakku, kamu memang belum mengerti tentang lelaki."

Demikian bisik Si ayah, yang membuat anaknya itu bertambah kebingungan.

Kerana perasaan ingin tahu, kemudian si anak itu mendapatkan ibunya lalu bertanya kepada ibunya : "Ibu, mengapa wajah Ayah jadi berkerut-merut dan badannya kian hari kian membongkok? Dan sepertinya ayah menjadi demikian tanpa ada keluhan dan rasa sakit ?"

5 Aug 2010

I Love My Hijab

3 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 



Why we are wear a hijab??Adakah kita hanya memakainya suka-suka atau kerana melihat orang lain memakainya. Wahai sahabatku muslimat sekalian..Tahukah kamu apakah fungsi kain yang melitupi kepalamu itu? Adakah perhiasan semata-mata sehingga fungsinya yang sebenar ditenggelamkan..Mungkin selama ini kita tidak atau belum sedar betapa besarnya jasa kain yang melitupi kepala kita. Menutupi mahkota kita, menutupi maruah kita, menutupi aib kita dan menutupi keindahan ciptaanNya yang dianugerahkan pada kita.. Sukakah kita membiarkan mata-mata liar menikmati keindahan yang kita miliki.

Sahabatku, suka kukatakan janganlah kita melonggarkan ciri-ciri keselamatan yang terdapat pada sehelai hijab. Cuba perhatikan analogi dua buah rumah. Satu rumah yang terjaga rapi, dilengkapi alat keselamatan dan pagar-pagar memenuhi perkrangan rumah melengkapi lagi ciri-ciri keselamtan rumah tersebut. Tapi cuba bayangkan pula sebuah rumah lagi, yang dibiarkan terbuka, tidak berkunci, tiada ciri-ciri keselamatan seolah-olah tuan rumah tersebut tidak mempedulikan tentang rumah tersebut. Jadi rumah mana yang terjamin keselamatannya?Rasanya jawapan sudah ada. Tepuk dada tanya iman.

29 Jul 2010

Misi Dakwah

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Salam Liqa'..Semoga shbat2 semua sntiasa brpayungkan rahmat dan kasih sayang Allah SWT.. Diharapkan juga pada daei-daei spaya tetap tegar dalam menegakkan syariat Allah SWT di atas bumi pinjamanNya ini.

Semua org dah biasa dengan perkataan dakwah ni. Tapi berapa ramai yang faham tentang misi dan matlamat dakwah..Sama-sama kita muhasabah diri kita sendiri. Secara umumnya dakwah adalah kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah Subhaanahu wa ta'ala sesuai dengan garis aqidah, syari'at dan akhlak Islam. Kata dakwah merupakan masdar (kata benda) dari kata kerja da'a yad'u yang berarti panggilan, seruan atau ajakan. Kata dakwah sering dirangkaikan dengan kata "Ilmu" dan kata "Islam", sehingga menjadi "Ilmu dakwah" dan Ilmu Islam" atau ad-dakwah al-Islamiyah.

Firman Allah SWT:

" Dan siapakah yang lebih baik perkataannya drpd orang yang menyeru kpd Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, "Sungguh, aku termasuk org2 muslim(yang berserah diri)"
(Surah Al-Fussilat : 33)

25 Jul 2010

Bangau oh Bangau

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Salam Liqa'..Semalan saya menghadiri seminar yang disampaikan oleh Ustaz Hasrizal..Di dalam seminar tersebut ustaz ada menyentuh tentang lagu bangau oh bangau, lagu yang sering meniti dibibir anak-anak kecil. Jadi saya amat tertarik dengan ideologi bangau oh bangau tersebut..Jom dengar lagu bangau oh bangau..!


































 

Bangau Oh Bangau 
Bangau Oh Bangau 
Oh Bangau oh Bangau
Kenapa engkau kurus
Macam mana aku tak kurus
Ikan tidak timbul

Oh ikan oh ikan
Kenapa engkau tidak timbul
Macam mana aku nak timbul
Rumput panjang sangat 2x

22 Jul 2010

Surat Terbuka Seorang Ikhwan untuk Seluruh Akhwat di Dunia

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Ukhtifillah..

(Surat Terbuka Seorang Ikhwan untuk Seluruh Akhwat di Dunia)




Ukhtifillah,
Mungkin aku memang tak romantis tapi siapa peduli
Karena itu kau tak mengenalku dan memang tak perlu mengenalku.
Bagiku kau bunga, tak mampu aku samakanmu
dengan bunga terindah sekalipun.

Bagiku manusia adalah makhluk yang terindah,
tersempurna dan tertinggi.
Bagiku dirimu salah satu dari semua itu,
kerananya kau tak mempunyai persamaan.

Ukhtifillah,
Jangan biarkan aku menatapmu penuh,
kerana ianya akan membuatkanku mengingatimu.
Bererti memenuhi kepalaku dengan inginkanmu.
Mengimbas pada tersusunnya gambarmu dalam tiap dinding khayalku.
Membuatkanku inginkanmu sepenuh hati, seluruh jiwa,sesemangat mentari.
Kasihanilah dirimu jika harus hadir dalam khayalku
yang masih penuh Lumpur.
Karena sesungguhnya dirimu terlalu suci.

Jangan Bersedih

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 


Anda sedang bersedih?? Kenapa ya?? Adakah mereka di luar sana tidak mempedulikan anda..Ataupun anda bersedih disebabkan result exam anda yang kurang memberangsangkan. Susahnya mahu menghilangkan rasa sedih bila emosi menguasai diri. Lebih-lebih lagi bila rasa sedih itu tidak diubati dengan segera. Tapi macam mana nak ubatinya..Telan panadol??Tumbuk diri sendiri??Tempah makanan bnyak2?? Atau.........sorok muka dalam bantal..??mungkin ada di antara kita yg melakukan perkara-perkara tersebut. hurm..sama-sama fikirkan..

Semua org akan ada masa yg dilanda kesedihan..tak kira la apa bentuk kesedihan pun..Tapi kita(saya dan anda) sebgai manusia yg menumpang di ats muka bumi pinjaman Allah seharusnya bijak mengawal kesedihan yg melanda. Jangan terlalu membawa perasaan yg hiba sehingga boleh memudaratkan diri sendiri dan org disekeliling kita. Berbalik kepada diri kita sendiri, mcmana kita mahu mengubati kesedihan itu agr hidup kita hilang kemurungan? Ubatnya amat senang nak dibuat tapi agak susah bagi yg merumitkannya..Saya ingin mengajak anda semua BERCINTA!!!YA CINTA..INILAH UBAT YANG SAYA MAKSUDKAN..

16 May 2010

Indahnya Ukhwah Fillah

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kpd semua..salam liqa' ^_^


15 MAY 2010..merupakan tarikh yg amt memberi makna dlm hidup sya..saya ingin berkongsi dgn sahabat2 semua mengenai hari tersebut..Pd trikh ini, sy dan shbat2 seangktan telah dipilih oleh Allah utk bertemu dlm suatu majlis yg diadakn di suatu tmpat..terima kasih diucpkan kpd shbat n shabiah yg hadir demi mnjayakan majlis tersebut..walaupn rmai muslimat yg tdk dpt hadir, tp majlis itu brjlan dgn jayanya..

Alhamdulillah..sy panjatkan kpd Allah S.W.T krn masih memberi peluang kpd sy utk berjumpa shbat2 lama..rasa terubat rindu di hati apabila bertemu dgn shabat2 yg amt sy syangi dan rindui..pertemuan yg dirancang itu benar-benar meninggalkan memori yg amat manis..keindhan ukhwah ini sukar utk sy nyatakn melalui kata2..hanya hati yg girang berbicara betapa gembiranya perasaan..mungkin inilah yg dikatakn kenikmatan ukhwahfillah..

KESAKSIAN IBLIS

0 ore hok komen

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..sy ingin brkongsi sdkit article yg dipostkn oleh Yanazri Haji Abdul Rahman 


http://www.facebook.com/topic.php?topic=14271&post=71621&uid=330431809373#post71621


Edisi ini saya akan berbagi tentang suatu hadits yang luar biasa dahsyat maknanya. Saya yakin cukup dengan suatu hadist ini jika setiap kita membaca, menyelami dan mengamalkannya dengan baik insya Allah kita akam menjadi mukmin sejati. Tak perlu berpanjang, berikut kutipan lengkapnya :

Dari Muadz bin Jabal dari Ibu Abbas: Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, terdengar panggilan seorang dari luar rumah:” wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan membutuhkanku “Rasulullah bersabda.” Tahukah kalian siapa yang memanggil?” Kami menjawab: “Allah dan rasulNya yang lebih tahu”. Beliau melanjutkan, “itu iblis, laknat Allah bersamanya.” Umar bin Khattab berkata : “izinkan aku membunuhnya wahai Rasullulah”. Nabi menahannya: “Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, pahamilah apa hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik”.

12 May 2010

Kisah Telinga

0 ore hok komen


بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..posting nie tdk berniat ape2..sekdar suke-suke..SANTAI..

...

Johan dilahirkan tanpa kedua telinganya, tetapi walaupun cacat dia berjawatan tinggi di sebuah bank. Dia sangat marah kalu ada orang yang mempersoalkan tentang telinga.

Satu hari dia mahu mengambil kerani baru dan tiga orang disenarai pendek untuk sesi temuduga. Calon pertama seorang lelaki yang mempunyai penampilan yang baik.

Di akhir temuduga, Johan bertanya satu soalan kepada lelaki itu.

"Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya?".

4 Ibu Utama

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum dan salam sejahtera kpd semua..disini ada sedikit perkongsian..mga bermanfaat..(^_^)

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud :

Ada 4 dipandang sebagai ibu iaitu:

     1) Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
     2) Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP.
     3) Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA..
     4) Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

2 May 2010

Kalau sampai Ipoh

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5 tahun menaiki bas ekspres Kuala Lumpur - Kangar. Ibu itu berpesan pada pemandu bas "Encik.. tolong tengokkan anak saya ya... Nanti kalau sampai di Ipoh... cakap pada anak saya." Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewet sekali.. setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya.."Sudah sampai Ipoh belom?" Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya.


Penumpang disebelahnya menjawab.. "Tidor aje la.. Belom sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!" Tapi si anak tidak mahu diam..dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya,"Pakcik.. sudah sampai Ipoh ke belom?" Pemandu yang sudah keletihan menjawap soalan itu berkata.. "Belom! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai kat Ipoh.. pasti dikejutkan..!"