26 Apr 2012

Mencari Seorang Imam

7 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

suke tengok gambar nie (:


“Abang..hari tu ingat period dah habis. Ayang dah mandi, dah solat. Tapi hari ni keluar balik..kira period balik ke bang? ”

” Maybe kot. Try search kat google..”

” Dah tapi macam tak paham sangatla bang. Erm, Kak Erma cakap dekat masjid belah pagi ada kuliah muslimat, ada ustazah ajar masalah-masalah macam ni..”

” Buat apa..cari je kat youtube. Banyak kuliah-kuliah dalam tu. Lagipun abang sibuk, mana sempat nak hantar nak ambik kat masjid..”

Dan si isteri terus terdiam. 3 tahun perkahwinan, isu yang sama berulang, si suami pula terus menerus memberi alasan.

Asal kepada seorang wanita adalah pengikut. Ertinya, dia berhajat kepada pemimpin dan pembimbing.

Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing.

Sebab itu dianalogikan suami sebagai imam.

Apa peranan imam dalam solat?

Kita makmum, kan? Apabila selesai dibaca Al-Fatihah, makmum mengaminkan bacaan tersebut. Apabila imam rukuk, makmum ikut rukuk. Apabila imam sujud, makmum ikut sujud.

Bagaimana pula jika imam tersalah rakaat? Atau terlupa dalam bacaan surah?

Makmum menegur. Lelaki bertasbih, perempuan bertepuk. Ada tatacara dan tertibnya.

Analogi ini suatu yang besar jika benar-benar diaplikasikan dalam hidup.

Dalam solat, ada imam dan ada makmum dengan segala tatatertibnya.

Di luar solat, ada ketua dan ada pengikut dengan segala undang-undang dan aturannya.

Begitulah indahnya Islam. Ia datang untuk menjernihkan hidup manusia dan memastikan manusia hidup dalam aturannya yang benar, betul dan tepat.

PERKAHWINAN

Ia bukan perjanjian sehari dua atau sebulan dua. Bukan juga sampai tua.

Ia perjanjian sampai mati.

Justeru, sebelum berkahwin, mesti fahami peranan masing-masing dalam perjalanan panjang tersebut.

Suami terutamanya. Jangan seronok sahaja kerana digelar ketua. Tetapi tidak pula bersedia bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang ketua.

Ada tanggungjawab yang besar Allah bebankan seusai lafaz akad nikahmu.

Jangan hanya seronok tersengih-sengih dan bergambar mesra ( kemudian ditayang sehabis bangga di alam maya ) tetapi bab bersuci pun entah ke mana. Haid dan nifas dianggap sebagai ‘bab orang perempuan’ yang tidak perlu diketahui oleh lelaki.

Sebab itu tidak pelik, ada suami menengking isteri bila disoal tentang itu.

” Awak kan perempuan? Hidup dah bertahun-tahun takkan awak tak pandai-pandai lagi bab tu?! ”

Suami yang bertanggungjawab tidak akan mengungkapkan kata-kata seperti itu. Hakikatnya, ia adalah ungkapan alasan bagi suami yang mahu lari dari tanggungjawab.

Bukankah mengajar isteri fardhu ain itu suatu perkara wajib bagi suami?

Bukankah kalau isteri jahil tentang bab-bab haid, nifas, istihadhah dan sebagainya maka suami yang akan menanggung dosanya?

Bukankah menjadi kewajipan bagi seorang suami menghantar isterinya ke kelas agama jika dia tidak mampu mengajar perkara-perkara tersebut?

MENCARI SEORANG IMAM

Tak kacak tak mengapa, sebab lelaki memimpin bukan dengan kekacakan.

Tak kaya tak mengapa, sebab kekayaan bukan asbab hebatnya kepimpinan.

Ada lelaki rupanya tidak kacak, kulitnya gelap tetapi penampilannya kemas dan kefahaman agamanya cukup baik.

Namun ada ramai juga lelaki yang kacak, tetapi rambutnya panjang tidak terurus, pakaiannya selekeh dan tidak langsung menggambarkan ciri-ciri seorang pemuda Islam. Kefahaman agama dianggap perkara remeh.

Saya sebutkan ini kerana saya kira, memilih seorang imam tidak mudah.

Mungkin ramai wanita akan bertanya, bagaimana mahu memastikan dia seorang imam yang baik?

Ada yang merasakan lelaki kaki masjid itu terbaik sebagai imam.

Ada yang merasakan lelaki pandai bertazkirah agama itu terbaik sebagai imam.

Ada juga yang merasakan lelaki ‘berpengajian agama’ itu paling baik sebagai imam.

Saya geleng kepala.

Sungguh. Ia susah kerana sebagai manusia, kita hanya penilai zahiriah sedangkan batiniahnya, hanya Allah yang tahu.

Pun begitu, saya suka mencadangkan.

Sebagai wanita, anda diberi satu tempoh yang istimewa sebelum anda sah bergelar isteri kepada seorang lelaki. Tempoh itu dinamakan tempoh ‘suai-kenal’ atau istilah rasminya , bertunang.

Ramai orang tidak menggunakan tempoh ini sebaik mungkin. Ada yang belum apa-apa, sudah meletakkan ‘sepenuh ketaatan’ kepada si tunang. Ada yang melayan borak siang malam sampailah kepada bertemu di taman dan tengok wayang.

Jangan tiru tabiat-tabiat seperti itu. Bukan sahaja agama mengatakan ia sebagai tidak baik, bahkan akal juga mengatakan demikian.

MANFAATKAN TEMPOH BERTUNANG

Itulah satu-satunya tempoh terbaik untuk anda menguji sejauh mana si lelaki mampu menjadi imam kepada anda nanti.

Menguji itu tidak salah. Gunalah pelbagai method yang ada. Jangan mengintip dia di bilik tidur sudah.

Antara cara yang mungkin anda boleh gunakan adalah melalui perbincangan.

Jangan lupa, waktu berbincang itu, antara anda dan dia bukan suami isteri. Justeru, tidak ada ‘kewajipan’ sebagai isteri yang perlu anda tunaikan di ketika itu. Demand anda masih tinggi. Anda masih boleh mengatakan ‘tidak’ kepada dia jika tidak kena caranya.

Cara berbincang ini , jika kena caranya, boleh memberi gambaran yang baik adakah si lelaki sudah menepati ciri-ciri seorang imam ataupun tidak.

Malangnya, cara perbincangan ini tidak banyak digunakan dengan betul. Antara sebab utamanya adalah, sudah jatuh hati dan berpendapat, tiada jalan untuk berpatah balik melainkan meneruskan perkahwinan, biarpun tersingkap seribu kekurangan.

Tanpa sedar, ia mencacatkan hikmah sebuah pertunangan.

ASALKAN DIA BAIK ?

Biarlah dia tidak pandai agama pun, asalkan dia baik. Dia sayang saya, prihatin dan saya yakin dia mampu membahagiakan saya.

Alhamdulillah, anda telah menemui seorang lelaki yang baik.

Tetapi kita di sini tidaklah bercakap perihal baik atau tidak.

Sama juga dengan soalan skeptik : habis, orang tutup aurat semua baiklah?

Ustaz Azhar Idrus jawab : belum tentu, tapi orang yang baik mestilah akan menutup aurat.

Ini pun serupa. Bukanlah lelaki yang meremehkan soal agama itu tidak baik, tetapi seorang lelaki yang baik pastilah tidak akan meremehkan soal agama.

Dia pastilah seorang lelaki yang benar-benar mempunyai ciri-ciri seorang imam.

Nah, carilah lelaki jenis itu sebagai suami. Lelaki yang mampu menjadi imam, dalam dan luar solatmu.

Lelaki yang bertegas denganmu dalam hal-hal agama, dan berlembut denganmu dalam hal-hal dunia.

Bukankah dirimu mahukan perkahwinan itu sampai ke syurga? Bagaimana mungkin seorang lelaki yang tidak tahu jalan ke syurga boleh membimbingmu untuk sampai ke sana?

Buatlah pilihan dengan bijak.

Carilah untuk dirimu seorang IMAM, bukan semata-mata seorang jejaka.

Sekian.

sumber:  http://www.myilham.com

Agama yang ada padamu lebih penting daripada seluruh isi dunia ini. Ku mencari orang yang mencintai pemilik hatiku, ALLAH SWT dan kekasihku, Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam   
-musafir.cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

25 Apr 2012

New Message : Sayang Kamu

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

sayang kamu banyak! ^^


Ehem. Seronok jugak tengah-tengah tension+sress, ade mesej masuk dari seorang jejaka, "sayang kamu". Begitu banyak masalah dan konlik yang melanda bisa disejukkan dan ditenangkan hanya dengan mesej ringkas tersebut? How CAN?! Entahlah, mungkin ni first time saya dapat mesej dari seorang lelaki yang meluahkan tanda sayangnya pada saya. Terharu dibuatnya.

Selepas dia berubah sering dia buat saya terharu. Segala sikap ke'caringan'nye menonjol. Kata sapaannya kedengaran lembut, tiada lagi kasar. Saya suka sangat bila berjumpa dengan dia. Adanya dia di samping saya membuatkan saya terasa dilindungi. Oops..sebelum berbicara lanjut tidak mahu saya mengundang fitnah di hati. Lelaki yang diceritakan di atas adalah adik lelaki saya sendiri. Bukan adik angkat, tapi adik kandung. (:

Sebenarnya, mesej ini biasa saja bagi pasangan yang sedang 'hangus' bercinta. Ungkapan sayang itu selalu ada sebagai tanda kasih sayang mereka. Tetapi tidak bosankah bila ayat itu sudah diulang berkali-kali ketika bercinta. Agaknya si lelaki sudah letih mengungkapkan sayang masa bercinta, jadi selepas berkahwin tiada lagi ungkapan-ungkapan sayang buat isterinya. Tak bestnyer kalau jadi macam ni. ;( Sebab tulah, awok kaum lelaki jangan senang-senang nak cakap 'sayangla', 'cintala', 'rindula'. Sebab nanti awok-awok juga yang bosan duk ulang benda samo. Kesimpulannya nak ucap benda-benda gini, nikah dulu (:

Malam ni saya malas nak 'ngepek' sebab ada orang cakap saya suka 'ngepek'.(sikit-sikit jah..hee..) Tapi satu je nak pesan kat sahabat-sahabat. Ingatlah kita ni datang dari mana. Siapa yang ciptakan kita? Siapa yang beri kehidupan ni pada kita? Kenapa kita nak langgar apa yang DIA tetapkan untuk kita? Kenapa kita tak mahu buat apa yang DIA suruh? Kenapa kita tak ada rasa syukur dengan apa yang telah kita dapat? Kita ni siapa sahabat? Kalau bukan DIA yang menjadikan kita, kita tiada di sini. Jadi kita fikirlah, bukanlah dia jadikan kita ini untuk saje-saje. Setipa perkara itu mesti ada sebabnya. Cubalah sahabat-sahabat cari kenapa kite semua ni diciptakan atas bumi ini oleh Pencipta kita. Thought it deeply from bottom of your heart.

Sampai sini ja dulu. Ucapan terima kasih buat adik lelakiku kerana selalu membuat kakakmu ini terharu dengan sikapmu itu. Jawab molek exam final tu. Saya pun sayangkan kamu banyak, adikku (:


entry ini jadi bercampur disebabkan jiwa penulis sekarang berada dalam keadaan bercampur. Allahu Rabbi moga hati ini beroleh ketenangan. Doakan urusan saya dipermudahkan ye sahabat-sahabat.
-musafir.cinta.Ilahi-



  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

8 Apr 2012

Syair Yang Membuatkan Imam Ahmad Menangis

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم


video

MasyaAllah..sungguh kena dengan kita bait-bait dalam syair ini. Betapa hakikatnya kita seorang hamba yang penuh dengan debu-debu dosa dan lingkaran kemungkaran. Kita melakukan mungkar seolah-olah kita lupa apa yang akan berlaku selepas kematian. Astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah..Ya Allah kita seakan-akan lupa perhimpunan di padang akhirat dan penghisaban.

Kemana mahu disorok segala dosa yang telah dilakukan? Kemana mahu ditutup segala maksiat yang sering dibuat? Kemana mahu dibuang segala keingkaran kita terhadap suruhan dan larangan Allah SWT? Di mahkamah akhirat segala-galanya akan terbentang. Semuanya akan didedahkan. Siapa yang dapat menolong kita? Apakah kita fikir apa yang kita buat di dunia akan terlepas tanpa disoal di mahkamah Allah kelak. Allahu Allah.. Faghfirlana Ya Allah. Faghfirlana Ya Rahman. Faghfirlana Ya Rahim.

-Syair-

Jika Tuhanku bertanya pada ku..
Tidak malukah kau bermaksiat pada Ku?

Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku..
dan datang padaKu dengan penuh dosa

Bagaimana aku nak jawab duhai diriku yang malang?
dan siapalah yang dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian
dan harapan dari semasa ke semasa

Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati..
Dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan.

Seolah-olah aku ni telah dijamin untuk hidup selamanya..
Seakan mati tidak akan menemui

Dan telah datang padaku sakaratkul maut yang ngeri..
Nah ! siapa sekarang yang mampu melindungiku ?

Aku melihat pada wajah-wajah..
Apakah ada daripada mereka yang akan menebusku ?

Akan ku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini?
Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku ? 

Celakanya aku ! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku ?
Adakah aku tak dengar apa yang telah diberitakan di dalam surah Qaaf dan Yaasin ?

Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia, hari penghimpunan dan hari ad-deen(qiyamah)?

Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut, menyeru dan menjemput ku ?

Maka Ya RABB ? seorang hamba datang bertaubat, Siapa yang dapat melindunginya ?

Melainkan Tuhan yang MAHA luas pengampunanNYA
Dan yang membimbingku pada kebenaran

Aku telah datang padaMu maka kasihanilah daku
Dan beratkan timbangan (kebaikan) ku..

Dan ringankan(percepatkan) hisabku kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban..



Wahai Tuhan yang memiliki sifat kesempurnaan, kami hanyalah hambaMu yang lemah yang imannya kadangkala turun dan naik, Kiranya kami berlaku zalim terhadap diri kami sendiri maka Kau kembalikanlah kesedaran dan keinsafan ke dalam diri kami. Janganlah sesekali Kau biarkan kami berterusan melupakanMu dan urusan akhirat. Sungguh kami hamba yang penuh dosa. Bantulah kami ke arah mencapai redhaMu. Terimalah taubat kami dan jadikanlah kami orang muslim mukmin yang bersyukur. 
-musafir.cinta.Ilahi-


Allahu Rabbi..banyaknyer dosaku.Ampunkan dosaku dan keluargaku serta saudara seislamku Ya Rahim.


    Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

6 Apr 2012

I Need to Learn More and More ;(

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم

niatku untuk belajar kitab ini..bilakah? ;( 

Dua minggu yang lepas, saya telah membeli dua buah buku(seperti gambar di atas). Sebenarnya sebelum ni tertanya-tanya apakah ilmu nahu dan saraf ni. Mungkin kalian semua sudah biasa dengar, tetapi saya tidak. Saya telah merujuk seorang muslimat yang belajar kat pondok. Katanya nahu dan saraf ni tak boleh dipisahkan. Kalau kita belajar nahu, kita kena belajar saraf juga. Bila dia cerita serba sedikit, saya rasa teruja. Macam rusa masuk desa. Bila nampak buku ni terus berkenan (: 
Ilmu nahu ialah tatabahasa Arab untuk mengetahui keadaan perkataan bahasa Arab dalam struktur ayat dari segi hukum i'rab dan bina perkataan tersebut. Ilmu nahu sangat besar peranannya dalam memahami al-Quran dan hadith. Ia juga dapat membantu menyelesaikan maksud kesamaran dalam bahasa Arab.
[quoted]
Sebenarnya dari dulu lagi saya amat meminati bahasa arab. Masih ingat lagi masa nak naik form 1, saya nak sangat ke sekolah agama sebab sangat minat dengan bahasa arab. Kalau kat sekolah biasa tak dapat nak belajar. Tetapi takdir menempatkan saya ditempat yang lain dan mungkin ada hikmahnya. Bila tengok sahabat-sahabat fasih berbahasa arab dan boleh baca tulisan arab, saya rasa amat jelous. Jelous kerana mereka dapat memahami tulisan al-Quran dan dapat menghayati makna isi al-Quran bila membacannya. Seriously JELOUS !

InsyaAllah, jika dizinkan olehNya, saya ingin belajar lebih lanjut. Ya Allah, perasaan menjadi semakin gusar, dek kerana terlalu banyak perkara yang berkaitan dengan ilmu agama masih compang-camping dalam diri ini. Masih banyak cabang-cabang ilmu agama yang ada yang belum dipelajari. Terasa sayang dengan masa yang berlalu begitu saja di suatu ketika dulu. Kadang-kadang terfikir juga saya, kenapa bila kita mahu mempelajari sesuatu ilmu halangan menunggu di hadapan. Atau mungkinkah ianya hanya alasan? THINK !

Sekarang saya banyak belajar sesuatu dari pemerhatian dan pendengaran. Terlalu berguna input-input yang saya peroleh sepanjang pengajian saya di sini. Dan terasa Allah semakin mencerahkan laluan yang dulunya gelap. Meskipun cahaya itu masih samar-samar, namun insyaAllah ia akan terang memancar cahaya kelak. (: Buat pembaca yang membaca post ini, tolong doakan saya dipermudahkan segala urusan lebih-lebih lagi dalam perjalanan menuntut ilmu-ilmuNYA.

"Kamu belajarlah bahasa Arab kerana ia sebahagian daripada agamamu"
(Saidina Umar a.r)

p/s:-semoga Allah mempermudahkan jalan orang2 yang mencintai dan berkehendak akan ilmuNYA.

Sebagai hamba kita perlu sentiasa haus dengan ilmu
-Musafir.Cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

5 Apr 2012

MSI : Plese! Letakkan Kasut di Atas Rak (:

0 ore hok komen

بسم الله الرحمن الرحيم 

sila letak kasut atas rak. sekian (:
-Masjid Sultan Ismail UTM-

Alhamdulillah. Diri ini masih diberi kesempatan untuk menghirup udara segar di bumi Allah. Segala puji-pujian buat Allah SWT, Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Hari ini terdetik di hati untuk mengajak muslimat. wanita, perempuan, cik adik and cik kakak semua untuk sama-sama menyenangkan urusan orang lain. Urusan siapa tu? Urusan seorang mak cik yang dalam gambar tu, yang tengah duduk bersandar ke dinding tu. Mesti kalian tahu kan siapa gerangan mak cik tu kan. Siapa-siapa yang pergi masjid(msi), mesti ada jumpa dia kat tangga tu (:

Dua hari yang lepas saya sempat berbual dengan mak cik ni secara kebetulan. Masa tu saya meletakkan sandal saya di atas rak, lalu dia mengucapkan terima kasih. Saya jadi aneh? Nak dijadikan cerita saya sembanglah sekejap dengan mak cik tu. Hmm, barulah tahu rupanya dia tunggu di situ untuk pastikan kite semua letakkan kasut di atas rak sebab ramai yang tidak meletakkan kasut di tempat yang disediakan. Bukan ape, kasut and selipar yang diletakkan di atas simen tu kadangkala tercampak hingga ke tangga atas. Jadi kemungkinan selipar atau kasut itu ada najis dan ia akan mengotorkan kawasan masjid. Tambah-tambah orang lalu lalang kat situ. Nanti kalau ada najis, ianya akan dibawa ke tempat solat.

Sebenarnya kesian kat mak cik tu. Dia gunakan masa rehat dia untuk tunggu kita semua. Rasa macam budak-budak tadika la pula, kena ada orang tunjuk dan cakap letak kasut kat rak, sedangkan kita seorang mahasiswi. Adeh, malu betul dengan mak cik tu. Budak tadika pun tahu nak susun selipar dan kasut mereka.  Jadi lepas ni, kita susun dan letak elok-elok kasut or sandal atas rak. Rajin-rajinkanlah diri untuk meletakkan kasut yang beratnya tak sampai pun 1kg ke atas rak yang disediakan. Tak payah susahkan mak cik tu nak kena tunggu kat situ semata-mata nak pastikan kita letak kasut atas rak. Tengahari tadi pun dia ada juga kat tangga tu.

Mesti ramai yang pernah buat kan? Tak mengapalah, yang dah lepas biarlah. Saya pun pernah buat dulu masa nak cepat. hee.. Tapi bila kita dah tahu, jangan buat lagi. Walaupun itu memang sebahagian daripada kerja mak cik tu(eh..ade dalam skop tugas ke kena jaga rak?hmm) tapi tak salahkan kalau kita ringankan urusan dia. Bukan apa sangat pun, cuma letakkan kasut yang kaki kita sendiri pakai kat tempat yang disediakan je pun. Bukannya suruh cuci tandas atau mop lantai. (: Hehe.. Senang je kan? Menjaga kebersihan masjid tanggungjawab bersama ^__^


Kalau kita permudahkan urusan orang lain, InsyaAllah Allah permudahkan urusan kita
-Musafir.Cinta.Ilahi-


  Photobucket_______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________