21 Jan 2012

Sanah Helwah Buat Ibu Tersayang


بسم الله الرحمن الرحيم


21.1.12 : Januari 21 (*Entry kali ni saya buat khas untuk ma saya ye..*)

Alhamdulillah, hari ini genap 55 tahun usia ibuku. Selamat ulangtahun kelahiran ma (: , Semoga rahmat Allah selalu bersama ma. Sahabat-sahabat tolong doakan sekali ye kesejahteraan ma saya. Teringat kembali kisah-kisah lama bersama ma waktu saya masih kecil dulu. Terlalu banyak perkara yang seringkali air mata ini menitis bila mengenangkannya. Bukan saja-saja,,tapi kagum dengan ketabahannya. Dia benar-benar seorang ibu yang tabah.


Masa saya banyak dihabiskan di tempat belajar memandangkan saya tinggal di asrama sejak dari tingkatan satu. Saya sudah biasa berjauhan dengan keluarga dan symptom 'homesick' itu tak pernah ada dalam kamus hidup suatu masa dahulu..ya itu suatu masa dahulu..sekarang sudah tidak lagi..RINDU seyh..

Sebenarnya saya ingin menulis perihal ibu saya, mungkin sedikit cerita tentangnya. Ya, sedikit saja kerana tidak perlulah diceritakan semuanya di sini. Saya teringat satu kisah ini dimana saya tertinggal buku latihan matematik kat rumah. Ma dengan baik hati menawarkan diri untuk pulang mengambil buku tu. Masih ingat masa tu, ma kayuh basikal hantar adik ke sekolah. Dalam hati saya tak sampai hati nak suruh ma balik rumah dan datang balik bawa buku tu. Kalau naik motor tak apa, ni kayuh BASIKAL..iya BASIKAL..bukan BAS..

Lalu ma saya datanglah dengan membawa buku sementara tu kelas belum start lagi. Saya lega sebab cikgu matematik ni garang. Semua orang takut dengan dia(termasuklah saya sekali). Dia pantang sangat kalau ada orang tinggal buku kat rumah. Habislah saya kalau ma saya tak tolong. Bila saya mahu mengambil buku daripada ma, rupanya ma tersalah ambil buku. Itu bukan buku yang saya maksudkan. Terasa saat itu juga mahu menangis..Sedih kot masa tu..

Tapi saya bukan sedih sebab saya takut kena marah. Tapi saya kasihankan ma saya berulang alik dari rumah ke sekolah. Buat penat je dia datang. Masa tu saya dah sebak sangat, jadi saya cakap kat ma tak payah datang dah. Cepat-cepat saya berlalu takut air mata tertumpah disitu. Biarla buku tu. Saya masuk kelas hari tu dengan redha dan pasrah! Sebaik cikgu matematik masuk, terasa mahu telan air liur susah. Risau kena marah. Tambahan dia menyuruh semua keluarkan buku. Adeh, memang masa tu saya pasrah! Menunduk je pandang meja.

Tahu apa yang terjadi? Tetibe ade seseorang mengetuk pintu kelas dan memberi salam. Mulanya saya tidak endahkan, tapi rasanya macam kenal suara itu. Cikgu berteriak nama saya, serentak itu jugaklah saya mengangkat muka dan melihat ma saya sedang terpacul di muka pintu sambil memegang buku di tangannya. Ya, itu buku latihan matematik saya! Ya Allah, masa tu hanya Tuhan saja yang tahu betapa bertuahnya saya punya ibu seperti ma saya. Memang terharu!

Hmm..sebab itulah, selagi kita masih punya ibu atau bapa, berusahalah menggembirakan hati mereka. Janganlah sesekali melukakan hati mereka. Begitu banyak yang dikorbankan dalam memberi erti nilai kasih sayang. Kalaupun kita sudah berjaya kelak atau mempunyai pangkat besar, janganlah kita sesekali membelakangkan orang tua dan mnyombongkan diri dengan mereka. Ini kerana adanya kita di sini pada hari ini adalah hasil didikan ibu ayah kita. Setakat ni dahulu.

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kelahiran
Untuk Semua Ibu
Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas Ibu
alot.of.LOVE.from.ME 
~musafir.cinta.Ilahi~
  Photobucket_______________________________________________________________
 Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

1 comment:

  1. ^^.kasih syg ibu itu..trllu tinggi pd anknya..tk mengeluh tak mengungkit ikhlas..smestinya kite sesudh brjaya mmprlkukan mereka sebaik2nya...

    p/s..syg Allah pd hmbnya lbh tnggi dr syg ibu pd anknya..subhanallah...

    ..huda~

    ReplyDelete

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.