17 May 2013

Sebuah Kerinduan


بسم الله الرحمن الرحيم

Sudah lama tidak menulis. Sejak meninggalkan bumi UTM yang disirami majlis ilmu, saya jadi kering untuk menulis. Allah.. hanya DIA saja yang tahu betapa rindunya saya kepada UTM, tempat pertama saya mengenali tarbiyyah, dakwah, jemaah. Di situlah cinta saya berputik dan berkembang. But now, i feel so lost! Tanpa sahabat satu jemaah yang dulunya ada di sisi, terasa bagai saya berjalan di atas bumi ini seorang diri. Tiada dipedulikan. Rupa-rupanya berada di luar kampus sangat mencabar keteguhan hati saya.

Ketika dalam usrah dulu, naqibah sering tekankan bahawa pentingnya hidup dalam jemaah. Inilah natijahnya bila saya kurang(rasanya sgt2 kurang) join program jemaah. Entah kenapa saya berasa keadaan saya sekarang menyukarkan pergerakan saya dan sangat terhad. Mungkinkah ianya hanya alasan? Sering juga saya mengadu kepada adik lelaki saya yang faham tentang kehidupan berjemaah berkenaan kehidupan saya sekarang. Katanya, insyaAllah ada hikmah. Tetapi saya juga risau jika saya jadi semakin jauh. Allah.. betapa nipisnya iman di dada..

Sampai sekarang, saya terfikir-fikir untuk bina kehidupan saya sendiri, biiznillah, tanpa orang lain yang menentukan setiap keputusan untuk kehidupan saya. I'm already 21 years old, 11 month. Walaupun saya tahu mereka mahu yang terbaik untuk saya, sekurang-kurangnya berilah pilihan untuk saya berkata tidak. Saya rindu mahu kembali belajar, mahu masuk alam kampus kembali kerana orang seperti saya ni, di situlah tempat terbaik saya boleh menimba ilmu tanpa ada gangguan.

Satu pesan saya buat sahabat-sahabat yang masih di alam kampus. Hadirilah majlis-majlis ilmu yang diadakan kerana bila sudah keluar nanti pergerakan mungkin agak sukar. Tambah-tambah lagi awak seorang muslimat single. Kalau ada en suami, bolehla en suami bawa pergi menimba ilmu kat mana-mana, itupun kalau dapat en suami soleh yang cintakan ilmu. Tapi mungkin kehidupan kita berbeza..dan mungkin awak semua lagi bertuah. Saya cakap macam ni bukan bermakna saya cakap saya ni malang, cumanya inilah ujian dari Allah untuk saya sebagai hambaNYA. Alhamdulillah..

Rindu yang terlakar sukar untuk ditafsirkan kerana ianya kian mekar di hati sanubariku.bilakan terubat?
-musafir.cinta.ilahi-

Kukirimkan Al-fatihah buat kedua orang tuaku yang berada di Kelantan. Semoga Allah sentiasa merahmati mereka berdua. (:

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Saya seorg siswa thun 1 di sbuah ipta di ngri 9, sy baca artikel saudari ni, sy nk ucap trima kasih ats pringatan ttg rajin2lah pg majlis ilmu, sy akui jarang turun ke majlis2 ilmu, walaupun sntiasa dianjurkn tiap minggu, tpi sy berusaha untuk mendalami ilmu slagi sy berada di sini.
    Ttg saudari pula, pendapat sy, x semestinya diri kita perlu bergantung kpada ahli2 usrah ataupun naqib/naqibah untuk membimbing & menguatkn kita, sedangkn kita boleh nterus kuatkn diri dgn amal2 ibadah yg bersesuaian dgn diri kita, namun sy x mnyangkal bahawa ada tman seperjuangan di sisi adalah lebih baik & membuatkn kita lebih kuat, tpi saudari x boleh lemah, truskan kehidupan, amalkn ilmu yg ada, insyaALLAH saudari akan berjaya harungi hidup walaupun tanpa teman di sisi....
    Wassalam...

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam.
    terima kasih adik ats nsiht trsbut.
    InsyaAllah, akak tdk akn biarkn bnda ni mjdikan akak selamanya lemah.
    bila kte dkelilingi org yg tdk sma fikrah dgn iman yg lgi nipis dri kulit bwang ni, kdg2 buat kta jadi leka.

    Sbb itu kita prlu diingtkan sntiasa. Sbb mnusia itu mmg disuruh saling ingt mngingati sbb kita selalu lupa. Jiwa yg ksong prlu diisi agr hati tdk trus mati.
    okay, terima kasih. smga adik pun brjya mncri ilmuNya tnpa henti. ^_^

    ReplyDelete

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.