6 Apr 2012

I Need to Learn More and More ;(


بسم الله الرحمن الرحيم

niatku untuk belajar kitab ini..bilakah? ;( 

Dua minggu yang lepas, saya telah membeli dua buah buku(seperti gambar di atas). Sebenarnya sebelum ni tertanya-tanya apakah ilmu nahu dan saraf ni. Mungkin kalian semua sudah biasa dengar, tetapi saya tidak. Saya telah merujuk seorang muslimat yang belajar kat pondok. Katanya nahu dan saraf ni tak boleh dipisahkan. Kalau kita belajar nahu, kita kena belajar saraf juga. Bila dia cerita serba sedikit, saya rasa teruja. Macam rusa masuk desa. Bila nampak buku ni terus berkenan (: 
Ilmu nahu ialah tatabahasa Arab untuk mengetahui keadaan perkataan bahasa Arab dalam struktur ayat dari segi hukum i'rab dan bina perkataan tersebut. Ilmu nahu sangat besar peranannya dalam memahami al-Quran dan hadith. Ia juga dapat membantu menyelesaikan maksud kesamaran dalam bahasa Arab.
[quoted]
Sebenarnya dari dulu lagi saya amat meminati bahasa arab. Masih ingat lagi masa nak naik form 1, saya nak sangat ke sekolah agama sebab sangat minat dengan bahasa arab. Kalau kat sekolah biasa tak dapat nak belajar. Tetapi takdir menempatkan saya ditempat yang lain dan mungkin ada hikmahnya. Bila tengok sahabat-sahabat fasih berbahasa arab dan boleh baca tulisan arab, saya rasa amat jelous. Jelous kerana mereka dapat memahami tulisan al-Quran dan dapat menghayati makna isi al-Quran bila membacannya. Seriously JELOUS !

InsyaAllah, jika dizinkan olehNya, saya ingin belajar lebih lanjut. Ya Allah, perasaan menjadi semakin gusar, dek kerana terlalu banyak perkara yang berkaitan dengan ilmu agama masih compang-camping dalam diri ini. Masih banyak cabang-cabang ilmu agama yang ada yang belum dipelajari. Terasa sayang dengan masa yang berlalu begitu saja di suatu ketika dulu. Kadang-kadang terfikir juga saya, kenapa bila kita mahu mempelajari sesuatu ilmu halangan menunggu di hadapan. Atau mungkinkah ianya hanya alasan? THINK !

Sekarang saya banyak belajar sesuatu dari pemerhatian dan pendengaran. Terlalu berguna input-input yang saya peroleh sepanjang pengajian saya di sini. Dan terasa Allah semakin mencerahkan laluan yang dulunya gelap. Meskipun cahaya itu masih samar-samar, namun insyaAllah ia akan terang memancar cahaya kelak. (: Buat pembaca yang membaca post ini, tolong doakan saya dipermudahkan segala urusan lebih-lebih lagi dalam perjalanan menuntut ilmu-ilmuNYA.

"Kamu belajarlah bahasa Arab kerana ia sebahagian daripada agamamu"
(Saidina Umar a.r)

p/s:-semoga Allah mempermudahkan jalan orang2 yang mencintai dan berkehendak akan ilmuNYA.

Sebagai hamba kita perlu sentiasa haus dengan ilmu
-Musafir.Cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

No comments:

Post a Comment

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.