8 Jan 2012

Muslimat vs Muslimin : Cee citerr..



بسم الله الرحمن الرحيم 

Saborr..hehe ^___^

Dalam post yang lepas saya ada menulis tentang Kegagahan Wanita vs Kelembutan Lelaki. Kali ni saya terpanggil untuk menulis satu lagi al kisah tentang 'vs' antara Muslimin dan Muslimat. Kenapa ye, asyik 'vs' je? Memang muslimin dan muslimat ni suke gadoh ye? Mesti ada je benda yang tak kena. Disebelah pihak sini macam ni, disebelah pihak situ macam tu? Aissh, betulkah mereka ni suke sangat bergadoh? Jawapan saya, tentulah tak! Sangat tak betol! (^__^) 

Sebenarnya saya ingin memfokuskan dalam skop organisasi. Kalau kita lihat dalam organisasi kita, kita akan dapati bermacam-macam jenis orang ada. Ada orang yang suka senyum je, takmboh cakap langsung..senyap tupah! Ada orang kalau diberi bercakap, kalau dua jam pun takpe! Ada orang bila bercakap sayu je, macam nak nangis! Ada orang bila dia cakap je, pong pang pong ping keluar tarbiyyah je dari mulut dia! Ada orang lagi bila bercakap, mesti promote jualan die! Ada orang bila bercakap, kadang-kadang kita pun tak faham apa yang dia cakap! Ada lagi...Terlalu banyak untuk disebuutkan disini. Macam-macam ada..

Biasanya dalam kebersamaan kita di dalam gerak kerja, masing-masing baik muslimin atau muslimat mempunyai expectation terhadap berlainan gender. Muslimin mahukan muslimat ni mesti macam ni.. macam ni.. Muslimat pula mahukan muslimin macam ni..macam ni.. Apa yang dimaksudkan 'macam ni..macam ni..' tu?? Begini, sesetengah muslimin mempunyai expectation yang tinggi terhadap golongan muslimat ni. Mereka mahukan muslimat ni berani kehadapan dan laju dalam melontarkan idea yang bernas. Namun di pihak muslimat pula, mereka ada cara mereka sendiri yang menuntut untuk difahami oleh orang lain.

Saya percaya semua orang sebenarnya mahukan yang terbaik. Apabila muslimin menegur atau menyatakan harapan terhadap golongan muslimat tidak salah. Tapi tak wajar, kalau anda memang menginginkan semuanya HARUS menjadi seperti yang anda harapkan! Sama juga dengan muslimat, kita menuntut para muslimin untuk memahami kita ni makhluk yang penuh emosi dan mempunyai hati yang seperti kaca. Tapi kita tidak pula mahu memahami yang muslimin ni fitrahnya bagaimana. Saya yakin kita sudah jumpa dengan macam-macam sikap muslimin.. yang GARANG, TEGAS, LEMBUT, LASER,...dan banyak lagi..

Ada tu bila orang ni bercakap je, mesti ayat-ayat yang keluar dari mulut dia fuhh..pedas, tajam menusuk ke jantung! Biasala kita muslimat sangat tidak suka kata-kata berunsur 'pedas', 'tajam', 'laser', 'herdik'. Tapi itu fitrah kita. Fitrah mereka pula memang macam tu. Jadi kenapa dua-dua tidak mengambil inisiatif untuk saling memahami. Kuncinya berlapang dada, tapi tak bermakna semuanya diterima tanpa pertimbangan logik akal yang waras! Bukankah kalian adalah penolong kepada sebahagian yang lain.
“Orang-orang yang beriman, lelaki dan wanita, sebahagian mereka adalah penolong kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh kepada yang makruf, mencegah kemungkaran, mendirikan solat, menunaikan zakat serta mentaati Allah dan Rasul-Nya. Mereka akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah at-Taubah ayat 71)
Tetapi kalau kita lihat, ada je muslimat-muslimat yang berani kehadapan dan melontar idea-idea yang bernas. Tak dinafikan fungsi muslimat dalam dakwah sangat penting. Apalagi bila menuntut mereka ke hadapan. Tetapi rasanya lebih tepat jika mereka diletakkan dalam lingkungan muslimat sahaja. Ramai yang saya lihat, sahabat-sahabat saya yang boleh bersuara bila dalam lingkungan muslimat. Saya bukanlah orang yang hebat seperti sahabiah2 yang lain, tetapi saya cukup mengagumi sahabiah yang sangat tegar! Dalam hati kecil ini tersimpan kemas hasrat. Hasrat dan impian untuk menjadi serikandi yang tabah dan kental semangat juang dan menolong bersama angkatan muslimin. Saya percaya hasrat ini tersimpan juga dalam setiap diri muslimat yang lain. Kelemahan diri harus diperbaiki. Biarlah lambat, tapi hasrat dan usaha itu ada.

Jadi, marilah meraikan kepelbagaian manusia. Saya melihat semua sikap atau karakter yang di depan mata saya itu adalah warna yang mewarnai kehidupan ini. Sangat takjub dengan penciptaan Allah Subhanahu wa Taala, yang menjadikan kita pelbagai jenis karakter dan ragamnya. Bagi saya, jika tiada orang yang mampu fahami kita biarlah, kerana bukankah Allah itu Maha Mengetahui segalanya. Tidak perlu kita bekerja untuk dilihat atau dipandang oleh orang tertentu..Maknanya perlu ada orang yang lihat, baru namanya bekerja. Cukuplah Allah tahu yang sebenarnya kita sedang bekerja membangunkan Islam bersama barisan muslimin demiNya. Kerana manusia hanya menilai apa yang dipandang di depan mata, tapi Allah menilai segala yang tersirat terhijab dari pandangan manusia.

http://www.smileycodes.info
hurm..
p/s:-ini hanyalah sisip pandangan dari seorang insan kerdil disisi Allah. Bukanlah dirinya layak untuk bercakap itu dan ini, tapi apa yang dia tulis itulah yang dia rasa,,tidak menuntut semua pembaca untuk menerima tulisan ini..kerana manusia itukan seperti watercolour..very colourful!



http://www.smileycodes.info
   hepi sokmo...
http://www.smileycodes.info
kiri..kanan..
http://www.smileycodes.info         
~lalala..laa
http://www.smileycodes.info
hahahah...




Photobucket

_______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

7 comments:

  1. ....manusia seperti watercolor...
    ^_~

    ReplyDelete
  2. @Cahaya Ketenangan:ade warna HIJAU, ade warna PUTIH..tapi ade jugak warna BIRU dan MERAH..hehe,pepun wrna OREN menarik..peace! =)

    ReplyDelete
  3. salam alayk~ no body pefect ya ukhti..btw syukran tok perkongsian bermanfaat,, may ALLAH bless

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum ..
    saya jumpa blog ini setelah google di internet..sebab saya tak boleh bukak profile blogger anda (unavailable for public view dia cakap)

    so ,boleh hubungi saya melalui email pospenamaya@gmail.com untuk maklumat penerima etc..
    maaf tidak dapat balas panjang lagi komen anda di blog.sebab agak busy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      asif, saya terlupa tekan butang share kat profile view..
      saya sudah menghubungi saudara di kotak email..jazakallahu khairan kathira..semoga Allah merahmati..=)

      Delete
  5. serendh2 ukhuwah itu brlapang dada..stiggi ukhuwwah yg sngup mgorbnkn kepntgn diri utuk org lain..^^

    ReplyDelete

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.