26 May 2012

Kisah Cinta Saya


بسم الله الرحمن الرحيم

Pernah orang bertanya, "MusafirCinta, awak pernah tak jatuh cinta?" Erk..? Harusnya jawapannya bagaimana ye. Saya diam sambil perlahan-lahan saya gelengkan kepala. Orang itu seakan tidak puas hati, "Eh, tipula. Takkan tak pernah? Mesti pernah dulu-dulu." Adeh..orang itu macam ingin mengorek rahsia saya je. "Betullah, ape pula nak tipu." saya masih bertegas dengan jawapan saya. "Mana boleh tak pernah! Tak normallah awak kalau begitu." Alahai..dia masih tidak berpuas hati dengan saya. Dah tu nak jawab lagu mana lagi. Baiklah. Saya pernah jatuh cinta(sekadar mahu memuaskan hatinya). Akhirnya orang itu tersenyum gembira. Saya tak faham kenapa dia sangat gembira. =_=!

Sebenarnya jauh disudut hati saya tak ingin berbicara soal cinta kerana saya ingin mendisplinkan diri jangan mendekati cinta sebelum tiba masanya. Itu permintaan saya dari DIA. Agar jangan melahirkan rasa cinta kepada ajnabi sebelum kesempatan itu masih bukan milik saya. Tetapi ada empat peringkat cinta saya lalui yang sangat memberi impak dalam kehidupan ini. Apabila kita mula mendekatiNya, Dia permudahkan jalan untuk kita.

Peringkat pertama.

Saat saya mula memahami syariatNya yang sebenar. Ada orang yang menunjukkan jalan(saya berterima kasih kepada orang itu). Jalan inilah yang membawa saya kepada cintaNya. Benar! Perasaannya sugguh luar biasa sekali. Nyaman dan tenang meresap ke dalam sanubari. Tidak pernah rasa setenang itu sebelum ini. Cinta inilah yang membawa saya kepada cinta yang lain.

Peringkat kedua.

Selepas mengenal Dia, saya mula menyoroti kisah kekasihnya dan jatuhlah kasih saya pada kekasih Allah tersebut iaitu Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam. Saya mula mencari-cari sesuatu untuk saya lebih mengenali habibullah Sallallahu alaihi Wassalam. Cinta dan rindu pun bersatu dalam penantian yang penuh sabar untuk berada bersama-samanya di syurga nanti.(Allah, hinanya diriku untuk bersama dengan baginda)


Peringkat ketiga.

Saat itu, saya mula sayangkan keluarga saya. Bukan dulu tak sayang, sayang juga. Tapi sekarang cinta dan sayangnya lain. Kalau dulu sayangnya sekadar di ungkapan bibir atau huluran hadiah tetapi sekarang saya mempunyai misi tersendiri dalam mencintai mereka. Saya ingin membawa keluarga yang saya cintai bersama-sama menuju ke gerbang syurga. Saya berusaha menjadi anak yang solehah agar saya dapat memberi manfaat kepada kedua ibu bapa saya di akhirat kelak dengan izin Yang Maha Berkuasa.

Peringkat keempat.

Cinta ini yang membuatkan saya semakin matang. Merasakan diri sangat kekurangan dengan ilmu, bagaimana ingin saya membawa keluarga ke sana. Saya mula mencintai majlis-majlis ilmu dan membeli buku-buku agama. Saat iu terasa diri sangat haus seperti dituangkan air sebanyak manapun, tidak pernah hilang hausnya. Duit makanan dicatu untuk membeli buku-buku. Dari sinilah juga saya menghimpunkan segala cinta. Ya, dengan ilmu itulah manusia bertemu dengan cinta yang mempesona.

Cinta seterusnya ?

Itu sahaja. Setakat ini, biarlah cinta Allah dan Rasulullah yang menjadi igauan dalam angauku. Cukuplah cinta kepada orang tuaku yang memberi semangat dalam hidupku, cukuplah ilmu-ilmu yang masih banyak belum ku raih menjadi penemanku, dan cinta sahabiah yang menceriakan hariku. Dan ada satu cinta lagi yang sangat besar iaitu mencintai ummah. Ianya agak sukar, tapi cinta itulah yang harus ada pada diri setiap orang yang mengaku dirinya mencintai Allah SWT dan Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam.


Wahai Al-Wadud, jaganlah Kau ujiku dengan cinta manusia kerana aku risau aku tidak mampu untuk menanganinya. Tetapi jika saat aku teruji, aku bermohon agar Kau kuatkanlah hatiku dan langkah imanku dalam menghadapinya.
-musafir.Cinta.ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

6 comments:

  1. assalamualaikum.saya sudah hubungi anda.kalau tak dapat,sila email saya ke pospenamaya@gmail.com.

    maaf tak dapat balas email anda buat masa ini.tapi saya sudah baca.alhamdulillah komen yang bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.
      alhamdulillah.
      sudah email.
      syukran =)

      semoga Allah mberkati saudara sekeluarga dan pihak yang memberi sumbangan.

      Delete
  2. insyaAllah.. suatu hari nanti cinta seterusnya tu pasti hadir buat MC.. Amin Ya Allah..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. aii..atiq senyum tang mane tue? hihi ^_~

      Delete

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.