30 Dec 2011

..Awak dan Saya Berbeza..


بسم الله الرحمن الرحيم 


Awak tahu tak yang kita berdua berbeza? Awak lelaki saya perempuan, yang ni memang sudah jelas perbezaannya. Awak tahu tak hati seorang perempuan tu sangat berbeza dengan seorang lelaki.. Awak mana tahu. Saya perempuan, jadi saya tahula dan yang menciptakan kita lagi tahu. Sebab tu DIA memperingatkan kita dalam kalamNYA supaya kita berdua menundukkan pandangan dan memelihara kehormatan kita. Kalau awak tak percaya cuba awak tengok surah an-Nur, ayat 30.

‘Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.’ 

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka serta janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya’ 

Pasti ada sebab DIA menyuruh kita buat macam tu kan?! Awak selalu cakap yang kita bukannya buat apa-apa, cuma mesej tanya khabar je. Tapi awak tahu tak mungkin awak menganggap ianya biasa, tapi tidak kami, kaum Hawa. Sebab itu saya kata tadi hati kami berbeza. Hati kami lembut, mudah terusik dengan kebaikan and ke'caringan' awak-awak semua. Jadi kita berdua harus ada jarak walaupun kita sudah bersahabat lamanya.

Saya tahu kita bukannya ada apa-apa pun, tapi awak tahu tak ada satu makhluk ni suke sangat kacau orang macam kita ni. Nak-nak kalau kita berdua-duaan. Pokoknya mesti dia akan join kita sekali. Dan makhluk tu sangat halus taktiknya, dia sudah berjaya menundukkan ahli-ahli agama ke dalam perangkapnya, apatah lagi kita. Awak ingat tak kisah Adam dan Hawa tu. Cukuplah kisah itu menjadi pengajaran buat kita yang manusia ni tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah. Kita manusia ini tidak sedar kadang-kadang nafsu mendahului iman kita. Saya tak nak awak dan saya jadi macam tu. Ingat tak Allah berfirman dalam surah al-Naa’ziaat, ayat 40-41

‘Sesiapa yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari menuruti hawa nafsunya.  Maka sesungguhnya syurgalah tempatnya.’ 


Awak mesti nak masuk syurga jugak kan?!Hmm.. Mesti awak pelik kan kenapa saya tiba-tiba jadi camni. Mesti awak ingat saya masuk ajaran yang bukan-bukan. Percayalah saya bukannya masuk ajaran yang bukan-bukan, tapi saya semakin memahami apa yang disyariatkan oleh Islam. Fuh!bukan saya nak jadi ustazah. Saya tak layak pun nak jadi ustazah, tapi saya inginkan penghijrahan ke arah lebih baik dan saya berharap sangat awak faham. Macamana saya mahu berubah sedangkan dalam masa yang sama saya berhubungan dengan awak.

Kita berdua adalah berbeza. Itu adalah satu hakikat yang harus kita diterima. Saya mahu menyimpan segala rajuk tawa saya hanya untuk suami saya kelak dan bukannya untuk seorang lelaki yang hadir hanya untuk memenuhi episod kehidupan saya atau untuk menjadi kawan rapat semata. Kalau awak nak kahwin, awak mahukah kalau isteri awak itu pernah berhubung rapat dengan lelaki lain? Mesti awak tak mahu kan? Macam itulah saya ingin jaga diri saya. Jadi sekarang kita tak payah berhubung macam dulu-dulu lagi.

"Jangan kalian sentuh seseorang wanita walaupun hatinya."
(Imam As-Syafi'e)

p/s: ini adalah tidak lain tidak bukan peringatan untuk diriku sendiri..ampunkan aku Ya Allah untuk perlakuan yang tidak terjaga.(Musafir.Cinta.Ilahi)

SUPPORT ME BY LIKE PHOTO CONTEST NI DI FB..
TEKAN LINK KAT BAWAH NI & THEN LIKE. TQVM ^_^
( https://www.facebook.com/photo.php?fbid=667801443244088&amp%3Bset=a.666766270014272.1073741833.132493466774891 )
<valid until 15 nov 2103>

Photobucket_______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

2 comments:

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.