11 Dec 2011

Kegagahan Wanita vs Kelembutan Lelaki


بسم الله الرحمن الرحيم 


Alhamdulillah, pada hari jumaat bersamaan 13 muharam, saya sempat menghadiri talk tentang 'Kegagahan Wanita vs Kelembutan Lelaki anjuran bersama Pusat Islam UTM,PMIUTM,RPIUTM dan JKRIS yang disampaikan oleh Ustazah Dr Siti Norlina binti Muhammad iaitu salah seorang pensayarah Fakulti Tamadun Islam. Di kesempatan itu saya sempat mencatat beberapa point yang dibicarakan ketika talk tersebut dan mengulasnya sedikit. Mungkin ianya boleh disharing pada yang tidak berkesempatan untuk menghadiri talk berkenaan.

Kegagahan Wanita??  Kelembutan Lelaki???

Wanita = kuat/gagah?
Lelaki = lembut??

errr..=.=!

Macam tak kena kan? Sekali baca tajuk ni boleh mengelirukan kita. Adakah tajuk ini menyarankan supaya fitrah wanita dan lelaki itu bertukar. Yang wanita dari lembut bertukar menjadi gagah atau kuat dan yang lelaki dari kuat bertukar menjadi lembut? Sudah tentu tidak sama sekali! Jangan salah faham! Sebenarnya bagaimana yang dikatakan sebagai wanita gagah dan lelaki lembut? Jom kita tengok...

Kekuatan/kegagahan Wanita

Kekuatan wanita terbahagi kepada dua iaitu kekuatannya untuk orang lain dan kekuatannya untuk diri sendiri. Seperti yang kita sedia maklum wanita ini adalah makhluk yang sangat kuat emosinya dan spiritualnya. Kekuatan yang Allah beri itu patut diraikan oleh semua wanita. Jangan sangkakan itu adalah kelemahan kerana sebenarnya dari situlah kalian membina kekuatan. Sebagai contoh seorang ibu. Kalau seorang ibu tidak kuat emosi dan spritualnya bagaimana dia sanggup bersabar untuk menggalas anak yang di dalam rahimnya selama 9 bulan? Sesudah itu menahan sakit yang teramat ketika melahirkan si anak.

Doa seorang ibu juga tiada hijab. Ia merupakan salah satu kekuatan spiritual dari seorang ibu untuk anak-anak. Justeru itu ibu-ibu jangan pernah melontar kata-kata yang kurang baik terhadap anak-anak kerana kemungkinan kata-kata itu diangkat sebagai doa. Contoh yang lain sebagai seorang isteri. Seorang isteri boleh jadi sumber kekuatan dan inspirasi pada suaminya. Percaya atau tidak wanita boleh hidup tanpa suami sehingga saat akhirnya. Tapi lelaki jarang boleh berbuat demikian kerana itulah lelaki yang kematian isterinya tiada tempoh yang dihadkan baginya untuk menikah yang lain. Bukan bermakna dia tidak mencintai isterinya yang dulu tetapi fitrahnya memang memerlukan seorang suri untuk mengurus kehidupannya. Jangan marah ye, wanita semua..

Kekuatan wanita itu juga untuk dirinya sendiri. Biasanya wanita ini dia akan berusaha untuk lebih dekat dengan Allah bila musibah melanda dirinya. Kadang-kadang ada yang menyalahkan emosi wanita yang mudah sangat tersentuh, tetapi tidak pernah terfikirkah kita kenapa Allah menjadikannya begitu? Wanita banyak menahan rasa sakit dan kadang-kadang di luar kemampuannya. Jadi biarlah air matanya mengalir jika itu yang dapat menghapuskan segala gundah di hatinya.

Kelembutan Lelaki

Lembut disini bukan bermaksud lelaki itu harus menukar fitrahnya kepada sifat seorang perempuan. Malahan kelembutan menyerupai seorang perempuan itu ditegah dalam Islam. Lelaki yang lemah lembut di sini bermaksud bagaimana dia berhadapan dengan insan yang sangat lemah daripadanya. Begitu juga kelembutannya terhadap isteri, anak perempuan dan saudara perempuan. Seperti yang kita tahu wanita ini bukan seperti lelaki, jadi seorang lelaki tidaklah boleh melayan kaum hawa sama dengan dia layan kawan-kawan lelakinya. Jika seorang ayah, dia harus mendidik anak perempuan berbeza daripada anaknya yang lelaki kerana naluri seorang perempuan itu sememangnya lembut dan mudah terguris. “..dan anak laki-laki tidaklah sama dengan anak perempuan” (ali-Imran: 36)

Jika seorang suami pula haruslah bersikap lemah lembut terhadap isterinya. Jika ada yang salah dalam perlakuan isterinya tegurlah dengan hikmah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam. Bukannya bertindak melulu menurut kata nafsu. Tetapi jangan pula terlalu lembut hingga meletakkan diri anda ke tempat dayus.
Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata :"Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak” lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS?,berkata nabi:“IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA) (Riwayat At-Tabrani)
Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective) atau kecemburuan   (terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota (terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.~Imam Ibn Qayyim
Mungkin sampai sini saja perkongsiannya. Sebenarnya banyak lagi jika mahu di catat sini. Saya percaya sesiapa yang hadir waktu talk tersebut pastinya semua menitiskan air mata melihat video yang ditayangkan. Video berkenaan pengorbanan ibu dalam membesarkan kita. Seorang ibu boleh menjaga sepuluh orang anak, tetapi seorang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibunya. Berbaktilah kepada kedua ibu bapa dan hormatilah mereka. Jangan sampai segulung ijazah yang kalian pegang dan pangkat yang tinggi membutakan mata sehingga kalian malu untuk mengaku orang kampung itu adalah orang tua kalian!

i Love both of You, ma dan ayah!! saya bangga jadi anak ma dan ayah! saya suka saya anak orang kampung!
~musafir.cinta.Ilahi~


Photobucket_______________________________________________________________ 
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

6 comments:

  1. syukran ats p'kongsian..=)
    x sempat nk pergi :(

    ReplyDelete
  2. @sutriana : ^___^

    @Cahaya Ketenangan : afwan syg..xpe nati mnggu depan kite pgi oke!^^,

    ReplyDelete
  3. ya memang lelaki apabila berlawan dengan perempuan akan menjadi lembut,lembik dan lemah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hm..mungkin?
      tetapi jgn smpai tunduk kpd kaum prempuan
      sbb lelaki adlh pemimmpin pd perempuan..

      Delete

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.