10 Mar 2012

Bila Nak Kahwin ?


بسم الله الرحمن الرحيم


Saya pasti ramai yang cuak dengan pertanyaan ni. Lebih-lebih lagi bila usia semakin lanjut ke angka 3 di hadapan. Sedangkan orang ramai sibuk duk tanya bila nak bina masjidnya. Kahwin awal pun orang sibuk bercakap, kahwin lambat pun ada orang cakap jugak, kalau yang tak kahwin-kahwin lagi laa. Manusia memang tak akan puas dengan satu persoalan. Jika soalan pertama dah selesai makan timbul pula persoalan yang lain. Jadi sabarlah ye, sesiapa yang terkena soalan cepu 'perak' ni.

Mengikut apa yang saya fahami dengan pemikiran saya yang masih setahun jagung ni, soal perkahwinan ini sangat berat. Ia memerlukan satu perancangan yang rapi agar rumah tangga yang dibina itu dipandu menuju keredhaanNya. Kita nak kahwin dengan pasangan kita tu bukan setahun dua, bahkan kalau boleh sampai ke syurga. Dan matlamat perkahwinan yang sebenar adalah untuk meramaikan umat Nabi Muhammad Sallallahu alaihi Wassalam dan juga menegakkan agama Allah. Tapi ramai yang terlupa akan hal ini.

Sungguh saya bukanlah orang yang layak untuk bercerita tentang ini. Cuma ini apa yang terluah di hati saya. Jadi salahkan jika kita kahwin awal? Adakah orang yang kahwin awal tu, perancangannya tak cukup mantop.? Bagi saya tiada masalah, jika keduanya mendapat jawapan dari Tuhan. Perancangan kehidupan bergantung kepada individu masing-masing tetapi tetap menuju matlamat yang satu. Kahwin lambat pulak camne? Bagi saya senang je, mungkin dia belum bertemu jodohnya lagi. Disebabkan itu juga Allah belum bukakan hatinya untuk menjaga kesucian hati itu pada selayaknya. Kalau yakin dengan Allah, Allah takkan kecewakan kita.

Memang benar kadang-kadang jenuh juga nak menjawab bila orang sibuk duk tanya. Tambah-tambah yang mulutnya hok berapi. Habis terbakar hati dibuatnya. Haha kan dah cakap mulut orang tak boleh ditutup. Biarlah orang nak kata apa. Perancangan hidup kita, kitalah yang lebih arif tentangnya. Tapi kan... kalau orang asyik duk bukak cerita baitul muslim, kadang-kadang boleh lari juga perancangan kita yang asal. Hehe pandai-pandailah tanggung sendiri. =]

Duhai mujahidin dan mujahidah permata Islam. Kalian adalah permata agama yang bakal melahirkan generasi-generasi untuk menyambung perjuangan Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam. Jangan sesekali memandang enteng dengan soal Baitul Muslim. Bukan sedikit orang yang jelas fikrah dan faham tersungkur selepas termeterainya ikatan perkahwinan. Dan yang pasti kita tidak mahu menjadi golongan tersebut. Rancanglah sebaiknya. Mungkin sekarang kita mampu berkata begini, tetapi realitinya belum kita rasai. Nauzubillahi minzaalik! Jadi sentiasalah memohon padaNya agar ditetapkan hati di atas perjuangan ini.


Jika dizinkan Tuhan, aku ingin bersama 'dia' untuk meneruskan perjuangan ini. Aku ingin berkongsi kelelahan dia untuk membangunkan umat ini. Aku ingin berada disisi dia untuk setiap kegundahan yang menyapa hatinya. Aku ingin menjadi tulang belakang yang mendokong setiap perjuangan yang dia sertai. Dan aku mengharapkan Allah, untuk membantuku melaksanakan hasrat ini. Aku tidak mengharapkan cinta seorang manusia, aku menerima cinta seorang yang dalam hatinya mencintai perjuangan Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam. -Musafir.Cinta.Ilahi-

  Photobucket _______________________________________________________________
Selawat dan salam pada Habibullah Rasulullah Sallallahu alaihi Wassalam _______________________________________________________________

2 comments:

Blog ini merupakan catatan seorang musafir yang ingin menggapai redhaNya.. Yang mana baik, ambik yang mana yang buruk tok sah ambik ye. Jika ada salah dalam penulisan ini, mohon teguran sahabat-sahabat semua.